Ura naravoslovja in tehnike v petem razredu OŠ, učitelj se z učenci pogovarja o vrstah prsti, rešujejo delovne liste in naredijo nekaj poskusov. [Gos] snemanje Katja Krapež transkripcija Katja Krapež 1.1 CLARIN.SI http://hdl.handle.net/11356/1438 www.clarin.si www.korpus-gos.net/

Avtorske pravice za to izdajo ureja licenca Priznanje avtorstva-Nekomercialno-Deljenje pod enakimi pogoji 4.0.

Dovoljeno vam je: reproduciranje, distribuiranje, dajanje v najem in priobčevanje dela javnosti predelati delo Pod naslednjimi pogoji: Priznanje avtorstva — Pri uporabi dela morate navesti izvirnega avtorja na način, ki ga določi izvirni avtor oziroma dajalec licence. V znanstvenih publikacijah to pomeni citiranje ustreznega dela ali del, dostopnih na domači strani projekta, http://www.slovenscina.eu/. Nekomercialno. Tega dela ne smete uporabiti v komercialne namene. Deljenje pod enakimi pogoji — Če spremenite, preoblikujete ali uporabite to delo v svojem delu, lahko distribuirate predelavo dela le pod licenco, ki je enaka tej.

This work is licenced under the Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0.

You are free: to Share — to copy, distribute and transmit the work to Remix — to adapt the work Under the following conditions: Attribution — You must attribute the work in the manner specified by the author or licensor. In scientific publications this means citing the relevant publication or publications, referred to on the home page of the project: http://www.slovenscina.eu/. Noncommercial. You may not use this work for commercial purposes. Share Alike. If you alter, transform, or build upon this work, you may distribute the resulting work only under the same or similar license to this one.

2021-09-23
Ura naravoslovja in tehnike v petem razredu OŠ, učitelj se z učenci pogovarja o vrstah prsti, rešujejo delovne liste in naredijo nekaj poskusov. 2010-01-28 terenski posnetek 2010-01-28
2. triletje, naravoslovje GO Dobravlje 2009-10-23
dobro prva stvar ki jo bomo dns nardili je eee da zaključimo še s tisto temo k smo jo zadnjič smo se o njej pogovarjali in to je o čem smo se zadnjič pogovarjali ? eee jst povej eee o vodi o prsti vodi ne o vodi u o zjemli se pravi o prsti prsti o prsti smo rekli smo se pogovarjali ne ja dobro eee dns bomo še torej zadnjič smo šli tudi na teren nje smo nabrali nekej vzorčkov prsti provzaprov nismo nabrali tolku vzorce prsti kot eee nabrali smo humus neko snov ki jo najdemo v tleh in sicer po eee horizontih ne po talnih horizontih oziroma šli smo po talnem profilu smo rekli to nje torej na vrhu smo pobrali ena skupina je nabrala listje druga skupina je nabrala kamne ne najprej humus humus še ja potem tretja skupina je nabrala eee tiste recimo rodovitno prst ne ki je zmes kamnin in humusa in potem n dnu smo dobili še eee matično kamnino rječemo nje se pravi te štiri stvari in te štiri stvari so tudi lepo v zvezkih prilepljene ena stran prej kokr je tu kar smo končali nje dobru in zdej smo napisali ce kar je danes bi pa še torej ponovili vso to snov ki smo jo zdej eee v zadnjih par tednih obdelli nje dobiste vsk en delovni listek in najprej imate pet minut časa d sami malčk preberete in si napišete tistu kar veste tistu kar ste prepričani da bo prov prlepm tu ? ja lahko kar prlepeste v zvezke kr tu boste prej al slej morali prilepit ne kira pesem ti gre po glavi [ime] ? kar ena na Golici sončece sije ola ste dobili vsi ? ja jst nejsm dubu nisi dobu ? sm dubu ma dobro no sem rjeku pjt minut imate časa ta čs bom jz še tukej par stvari prpravu prov to piše teve pač teve une eee stvari povej ma kej napišemo ud tevih kiri so tisti ja izpiši snovi kej pomejni d izpiši tiste ki jih ne moremo stisniti in napiši zakaj ne ne vem repil n primer eee stekla ne moremo stisniti ker les tud nje pueče no a lesa se ne da čisto nič stisnit ? ja ma ja ja se ga da kej če jz po enmu kuoščki lesa udarim z enim težkim kladivom se bo kej mu zmanjšala prostornina al ne ? nje se bo rezklav n dva kuesa eee ni nujno ni nujno nej nujno loh provamo ni nujno zekej zekej ne ? nardimo en poskusek sam mal en majhen poskus nardimo tukej mam jst en kos lesa še kar vjelk kos lesa če jst zdej z nuohtm n primer nrdim eno tako zarejzo nuotre kej se j zdej zmanjšala kej prostornina ali ne ? ja ne zelo zelo zelo zelo zelo malo ampak se je ne zakaj si zakaj je pršlo do tega da sem jst da se poznajo te dve črti tukej z z nohtom al pa če bi udaru recimo s kladivom tukej bi se poznalu al ne ja kaj sem v bistvu naredu ? se bi zlomila se zlomilu tudi kaj sem provzaprov naredu stisnu zrak bravo no iztisnil sem zrak ven nje zakaj les plava na vodi ? in zakaj ne plava več tisti les na vodi ki je tm v akvariju zekej kr je poln uade no ker se je napil vode in iz lesa če gre ven zrak in ga nadomesti voda potem bo les potonu zakaj potonejo stvari predmeti snovi ja ma zakaj potonejo ker imajo eem večjo al manjšo gostoto vjč manjšo eee večjo gostoto od tisga pač uade al od vode oziroma tiste snovi v katero potopiš ne ja ma sok lohku stisnemo eee ja ma eee eee stjeklu lohk stisnemo sam nje k puol ti loh nečne aha zej pa eee d se dogovorimo kej pomejni tu d stisnemo al stiskamo če mem jz tukej v eem ta poskus poznaste sam ga že nrjedu večkret nje ampak duobru vm pokažem še enkret ja lejte tukej mam plin ta plin je slučajno zrak zmes plinov ne zmes plinov stiskam spestte in ga tudi stisnem spestte spestte če pa jst ta zrak iz eee brizge tlje ven eee stisnem ven je nuetr sam uada je tko sam voda ne ja tuo vodo jz lahko stiskam ampak ali jo tudi kaj stisnem ? jo figo stisnem nje stisnte stisn ne se pravi jo nejsm neč stisnu stikov sem jo ma nje stisnu me zestuepeste ? se pravi če neko snov ja dej stisnte v strop če neko snov stisnem pomeni da ji zmanjšam prostornino nje če je plin mu lahko zmanšam prostornino s stiskanjem pomeni da ga lahko stisnem ne če imam pa jz tekočino tukej ne smo rekli delci tekočine so pa tolk blizu skupej d bl blizu ne morjo bet nje se pravi tekočino lahko stiskam ampak jo ne muerm stisnt u rjedi ? ker ni stisljiva dobro ali steklo lahko stiskam ? loh ga stiskeš enu lejtu če ti paše do nezavejsti ga lahko stiskaš stisniti ga pa ne muereš nje kaj pa košček plastelina lahko stisnemo ? ja ja figo ga lahko stisnemo stiskamo ga lahko ampak če ga jz stisnem tukej bo pa nekje drugje pršu ven nje se pravi pršu uen se pravi prostornine mu ne moremo zmanjšati zekej niste špricnli je tako ? utrgeš en košček ja sej ja no dobro kr razmišljejte in napište ne kej kej misleste kej puo s tisto uado n kuonci ? n vem tistu spada puole prov eem jz n vem zekej n muoreš ja sej nje lih zetu zto ker je aha zakaj lahko recimo seno stisnemo v balo da rata trda zakaj pa recimo ne vem eee vode k je mjehka ne muormo stisnt ? česa ne vsebuje zrak zraka ne vsebuje tu je tistu če imamo neko snov ki vsebuje tudi mehurčke al pa prostorčke z zrakom napolnjene tiste prostorčke lohk tud stisnete zraka ni več nuetr se pravi iztisneš zrak ven nje no napiši dej kej puole dobru kej čmo kar skupej al kej ja izpiši snovi ki jih ne moremo stisniti in napiši zakaj ne dobro blago lahko stisnemo al nje ? steklo nje blaga ne mormo stisnt neč ? ja recimo ne vem eno majco ki jo damo v prej preden jo damo v pralni stroj ja jo lahko stisneš in zmečkaš ? ma vi meste bl tako ja lahko jo stisnemo de zmanjša prostornino al nje ja sevede lahko ja ne zakaj ? zakaj je lahka majca ker vsebuje zetu kr zrak zraka povhnu nje torej blago lahko stisnemo ja sej sej ma lukne sej se vide les smo vidli lahko stisnemo lahko stekla ne moremo stisnt zakaj ne zetu kr itak brez zraka ker ne vsebuje zraka ne eee kaj pa prst torej zemljo se da stisnt ? ja lahko ja lahku ja dokir vsebujejo eem eee prostorčki med delci zrak lahko ne dobru kaj pa sok ja loh ti sok stisneš ? loh ga stiskeš in bo špricnu uen s tetrapaka ku n vem kej nje ne ja ampak ali smo ga stisnli se pravi nje s stiskanjem lahko soku zmanjšamo prostornino nje zetu kr se n muereš nje n muereš istu ku pr uadi dobru sok lahko eee soka ne moremo stisniti je istu ku pr uadi istu ku pr uadi kaj pa balon ? če je napihnjen ja ja lohku sej se kaj pa če ni napihnjen ? ne ma ga puečemo lohku s česa pa je bluon nrjan ponavadi ? z gume z gume plastike z mehke gume kej ? je nrjan bluen recimo de j tukej mišljen napihnjen balon nje kok imeste vi napihnjen balon lahko stisnemo zakaj ? zetu k je poln zraka hvala ker si dvignu ruoko ta je kar vpadla smo se dogovorili da bomo dvigovali rok nje eee povej še enkret ja z zred tega ker je nuetr zrak kr je nuetr zrak in zrak vemo da je stisljiv ne tako se pravi tudi balon lahko stisnemo učitelj torej tistu kar smo izpisali je steklo in sok steklo in sok in zdej še zakaj torej stekla in soka ne moremo stisniti ker ne vsebujeta zraka tako lih teku sem nepisu vejste učitelj v redu super no gremo drugu vprašajne de ne bomo celu letu ostali tukej mama je skuhala marmelado jst nekaj jo je zlila v kozarc nekaj jo je še v posodi podčrtaj kaj se je v posodi spremenilo snov teža gostota ali prostornina snov se je spremenila ? ne marmelada je bla marmelada prej puole ne dobro teža tježa se je spremenila ? nje ja bel malu ja ja ku jo j ja če mjn zej tukej je mogoče malo dvoumno napisano nje ampak mišljeno j eee v primerjavi s tem kaj je blu prej u posuedi se je spremenila tježa tisti marmeladi ja ja ja ztu kr jo je blu zdej mjn v posuedi nje ja se pravi teža se je spremenila loh podčrtmo kaj pa gostota marmelade je bla različna ? ne je bla ista je ostala ista marmelada je marmelada prostornina kaj pa prostornina ? ja to se je tud spremenilo nje ja no in tukej piše tako več marmelade ko bo odlila majn jo bo majn jo bo v posodi več sladkorja ku bo dodala bolj sladka in gosta bolj gosta al pa gostejša bo marmelada ne tu vejmo ker če neki snovi dodamo al sol al sladkor al kar koli se povječa gostota ne nasledna zadevca naslednji stavek pa pravi tako manjši ko bodo kozarčki majn jih bo majn jih bo napolnila al več jih bo napolnila več seveda aja več več jih bo napolnla ja kej so vm bl všječ majhni al veliki kozarci majhni meni je bl všeč majhen kozarc kr se mjn umaže tista žlica če zjutru mažeš marmelado na kruh ne dobro gremo še nasledno Jurček je moral pospravt lego kocke zmetal jih je v škatlo a je nikakor ni mogel zapreti kock je bilo preveč kaj bi morali storiti da bi lahko pospravili vse kocke v isto škatlo in bi se ta lahko zaprla jst roko si dvignla eem d bi jih lepu pospravu de bi jih lepu pospravu ja de bi jih zluožu keku rječemo de bi jih zluožu ja no rečemo da bi jih zložil nje zluožu bi jih ena eno kocko zraven druge lepo in kaj bi s tem dosegel ? loh bi še nejki loh bi nrdu stolpce puo da jih nuetr tako lahko bi naredil sto se pravi kocke bi lepo zluožu eno zraven druge kaj bi s tem dosegel ? bi eee z eee tu je tistu spejt smo pr zraki nje midva imava tku rada zrak nje no eee jz sem zrak se pravi spejt mjn zraka b blu nuetr ne in potem bi zavzjele kocke majn prostora ne majnšo prostornino tako če bi torej si lahko napišemo če bi kocke zložil lepo eee če bi kocke lepo zložil drugo ob drugo bi zavzele majn prostora ker bi bilo v škatli mejn zraka torej keku ? če bi kocke lepo zložil drugo ob drugo mogoče ne vejca bi zavzele manj prostora drugo ob drugo ja bi zavzele manj prostora vejca ker ker ker bi v škatli bilo zdaj vejca ker bi v škatli bilo zdaj manj zraka kej v škatli bi bilo manj zraka ja v škatli b blu mjn zraka nje teku no in puo še četrta eee četrti odstavek čtrta naloga Tinkara je zjutraj pred odhodom v šolo na hitro zalila še dve lončnici vsaki je prilila skoraj dva decilitra vode prvo prva prst ne jo je takoj vpila v drugo p pa voda kar ni hotela ostala je na vrhu prsti zakaj se je to zgodilo kaj bi morala storiti ? kdu bi znal no [ime] jst kej loh grem eee ker ena je mela večje luknce kot druga ja recimo de tista ku je takoj popila de je mela suho zjemlo in una pe j mela muokro aha ja ja čeprov teku de če je zjemla preveč suha ustanejo kaplce kar guor ne jst jst bi še nejki eee ampak dobru recimo de j tukej ena druga finta nje eee katera prst bi morala biti zrahlja oziroma ja nejki u zvjezi z rahlostjo prsti jst kdaj eee zjemla bolj vpije vodo če je rahla al če je zbita speštana rahla če je rahla prst nje kaj bi morala torej nardit ? no povej kamera tudi snema ns ? eee samo avdio se pravi samo zvok ne ne bo ne boš na televizji sam tu ne spada zdej tle zraven ne jst dobru eee torej kaj bi morala storiti kdu je kdu je reku kej kaj bi morala storiti ? eee aja nje ne nisem a si se sam pretegoval ? aha no dej povej eee ja [ime] je [ime] zrahljati no torej kej bomo rjekli jz bi še enkrat zrahljati zemljo zemlja je bila zbita morala bi jo zrahljati to je mišljeno d bi bil odgovor ne učitelj še nejki no povej [ime] v drugo bi morala naliti majn vode a mjn uade a tku bi blu po tuoje ne dobro torej zemlja je bila zbita zbita nje zabita ampak zbita nje še nejki keku ? zemlja je bila učitelj še nejki nje povej loh bi d bi loh tista prst nje k j eem eee gre nuetr majn vode in puole j k jo je uana zalila j bla že nue zeduost vode in ni mouglu it več nuetr eee ja tudi tku bi lahko mogoče zbita rekli nje okej zej dejmo se zment nejki tule ste zalimli zalepli v zvezek al ne voda je bila zbita in zbita zbita aha učitelj voda je bila zbita voda je bila zbita vejca morali bi morala bi jo zrahljati ne eee učjri smo se nisem zestuopu kej si hotla zdej zjemla učitelj zemlja je bla zbita ne voda ja tu se itak n da rešit imam jst zej bom jst eee dejmo zafliket tu v zvezek prlept v zvezek ajde učitelj učitelj učitelj prosim kej tu kar tlje spuodi ja kar tam spuodej kar gas dejmo no zdej pa vam razdelim še ene vprašanja na katere ni treba pisno odgovorit so samo vprašanja ki jih boste dobili k bm jst sprešavu u rjedi ? ni treba zelept ? eee zalepte jih v zvezek ker po teh vprašanjih se boste učili prov ? lahko zraven si napišeš odgovore in tko naprej ne d se eee lepu prpravu na ustno ocenjevanje eee kdaj pej bomo bli učitl ? sprešavu bm sprešavet bom zečjel prvič neslednič ku se vidmo u rjedi ? se pravi da bo tu ? ma kašne hude počitnce hude počitnce ja ma rejs učitelj tu bo drugo uro mal boš prečitov in boš rjeku ma sej tu je lehku učitelj po odmori ja po odmori ne dns ne dns ne bom je ! učitelj sem reku prvič naslednjič ne učitelj jz bi učitelj učitelj učitelj a duobru bem zdej smo pa no lahko malo obrežemo n drugi strni je praznu tku d lahko lepo prlepeš v zvezek koš za papir ja učitelj eee smo rekli de n bomo krčali eden čez drugega nje sej veste no tukej j smetnjak lahko vržete kar noter papirčke učitelj prosim in če vs vidm v Merkatorji ajej v Merkatorji če me videš tiskt te n bom sprešavu za oceno ne lohk de te bom prašov keku si drgači pa ne lej kok je ja tm neč nisi bomo pisali odgovore n ta vpra nikamor odgovore si lahko samo zamisliš lahko si jih pa s svinčnikom zraven napišeš nje loh pa napišeš vsje odgovore in si uobkruežeš eee tisga kar nisi znala in tistu kar nisi znala prašeš ne vem mamo tata al pa mene al pa nekoga ne ja ja nje prov ? in če se skuzi učimo loh pridemo pred tablo ? učitelj jz bi bu rd prašn prd šulo učitelj bomo delli dns kešn poskus ? ja eem učitelj ma tu ste vi delli tu ste vi piseli n računalnik ? nje kdu pej ? ja n vem loh bi vm računalnik sam a sam nepisov aja ja nje veš jz sem račjunalniku narekoval uan je pa pisov pridm jesket če nje in puole se mi je lepo nasmehnil n kuonc učitelj na [ime] bomo ocenjevale bom vsekakor razmislu malo ne bomo nje učitl bomo delli ma seveda a ja dobru ja zdej bomo nrdili en poskusek če boste lepu se hmali umirili bomo delli kešne poskuse ? kej bo s tisto uadko ? učitelj kej poskus bo s tisto uadko ? poskus bo s tisto uadko pazi pesti sam zdej počakam de se vi lepu mlčk umirite eee vzamete delovne zvezke poglejte keku se prime delovni zvezek ja in puole delovni zvezek držov v ruoki držala držov v ruoki lepu teku in s svinčnikom si zepisavov stvri lepu pruesm kr prieste sem nje vržt delovnega zvezka n pult kr puo nimmo prostuera z nrjest poskus ne n ktjri strni ? o odprite na strani dvanajst in pridte vsi sem [ime] podej mi lepilo kjra strn kjra strn kjra strn ? rjeku sem nejkej pruesm ne dat na ne dat na pult kej je no strn dvanajst nje dt n pult in tukej nje se muotet preveč d ne bo kešna nesrječa se zgodila ku duora kamerca ma kej tu sne ku tu snema ? dej bejži tistmu se reče pestilo ma sam zvok tu dvanajst tistu je za zdrobit eee učitelj ljedte rdjč plamen u ljd to ku doro [priimek] [priimek] lj to rdjč plamen pa rejs a bejži to sem jst lohku pobrišem tablo ? duobu svinčnik tu je to lahko kolku ? učitelj zekej če daš eee eee svinčnik n plamen n zegori ? ne ne ne ne ne ne ne n zegori ti pa zmegni ma dej un me un hoče d se mu svinčnik zežge o če zeduost cajta držu tm svinčnik bo zeguoru bo ma kej j s tabo kej j ma [priimek] vsedu si se n moje lepe trakce kej si se prflikov n zvezek ajej [ime] zdej boš mejla [priimek] nuetr v zvezki me n briga ja dobru ku bo fajn bo [ime] huodla čakte čakte čakte kej zeklučmo se usjedeste vam sam povem rezultate ? nje nje nje nje nje puole se beste umirili ? povej dejmo alo eee [ime] in tolje kompanija niste zestuepli prej zvezk ter eee delovne zvezke držite v roki ne ker če bi ga dali če bomo dali vsi zvezke na pult ne bo prostora za p poskus jz ga n muerm ja jz tud imem tolje prov pr kraji jz tudi jz tudi taku viste prov pr kraji ga imeš v rjedi loh ga imem tku eee ma ni v rjedi tu nje prov pr kraji če je pa tm kešna stvar ki jo ne smemo poluomt loh imem sam tku ? ma kok stran je duobru dejmo se luott jz n upem neč poluomt ja jz tud nje razen kamero eee ostali ste tiho [ime] prosim preberi prvo nalogo na strani dvanajst kaj moramo narjest kej tu jst ? koliko gramov sladkorja se raztopi v petdeset mililitrov vode ? kaj pomeni koliko gramov torej bomo dns nekaj teh tehtali s kok kok gramov ? tehtali torej še tehtnco ne tehtnco lohku prebjerem neprej učitelj ? ja takoj pjt ma s svinčnikm nje učitelj odmeri petdeset mililitrov vode in jo nalij v prozorne kozarce moreš tudi izmeri temperaturo vode una vsekič drugi zvok ti vsekič drugi zvok enkrt si puole vsekič nejki druzga u lj tu dobro zej me zanima nejkej kej si ti poslušov kej je uana prebrala ? si figo poslušov nje ja ti si poslušov ? nisi poslušov ja sem tu tlje je prebrala ta naslovčk nje sem brala že neprej ti budala tu j tu ni primerno obnašanje prov ? pruosm prebjeri še enkret in ostali ste tiho veš kej pomeni tiho ? dej de vidmo če veš kej pomeni tiho izvoli odmeri petdeset mililitrov vode in jo nalij v prozoren kozarec izmeri temperaturo vode v vodo stresi vrečko sladkorja in mešaj dokler se sladkor ne raztopi nato v raztopino stresi drugo vrečko in spet mešaj dokler se sladkor ne raztopi to ponavljaj dokler se sladkor ne raztaplja dobro mi bomo nrdil teku eee vodo bomo kar segreli na prbližno tako temperaturo kašna temperatura pa je to tko na pamet povedano ? stu stopinj ja okrog sto stopinj zakaj misliš da je sto stopinj ? zetu kr vrej zetu kr vrje bravo no in če je rejs sto stopinj bomo pa zdej pomerli temperaturo te vode ampak d bomo mjn sladkorja porabili nje tukej ga imamo nje glih bog ve kaj duosti nje eee n bomo uzjeli pjedeset mililitrov vode ampak bomo vzjeli mjn vode ne bomo vzjeli dvajset mililitrov vode v redu ? no ampak pjedeset prostornino vode lahko merimo s kakšno napravo ? ja s kakšno napravo merimo prostornino vode ? eee keku pravmo tej napravi za merjenje eee tehtnica ma nje sem mislu tu no ja dobru kej je tu j tu ura al j meter al j merilni valj merilni valj ura ja no kej mermo z uro ? čas čas kaj merimo z metrom ? vodo nej še j sam devjeset kaj merimo z metrom ? eee čas tudi čas čas kok je kej dolgu kolk je kej dolgu se pravi dolžino mjermo nje ? in kaj merimo z eee eee merilnim valjem ? prostornino višino bravo prostornino no prostornino mermo o to bmo malčk ugasnli sej loh povem bm kar jz n nlil ljd to ku rdjč plamen pazi voda je vrela umakni se ma rejs zi z unih eee dobro prva stvar ki jo bomo mlčk popravli je ta ljd to keku se k so šli j bla taka gužva sem k šla kar pruoč prva stvar k jo bmo mal popravli je ta količina vode n bomo nepisali bomo z eee prečrtli petdeset mililitrov napisali bomo kolku ? dvajset dvajset mililitrov piši dvajset mililitrov sam pjetko prečrteš in teh dvajset mililitrčkov bm jz dal sem nuetr bom pisla z lejvo kok je temperatura ? temperatura vode smo rjekli de je sto stopinj bm js kar tulje kar lepu odspuodej segreval naprej da bo sam nejki me zenima povej zekej ste zamejnali posuedo ? zetu de sem dal dvajset mililitrov in nje ja sej aja stu pjeset nje ja i i in zekej s zekej pej že prej nejste dali to kr v to posodo ? in in dvajst mililitrov zetu kr smo zdej zmjerli skupi nje no zdej bomo pa še tehtali ta sladkorček rišeš jst mal bulši z lejvo no zej če jz tukej pritisnem taro nje bo eee tu smo že zadnjič pokazali posuedo odštelu nje od unu sej tu smo delli že že k smo uno vodo tu točnu tu smo delli nje eee zdej bm jz tukejle strjesu so eee sladkorja eee kolk ga bo ? en kilo en kilo ja ne bo ga en kilo recimo dvajset mililitrov vode je tm jz bom dal ujej tridesjet kej bmo nardili t enaintrideset mililitrov enmu kilogramu sladkorja gram sladkorja provzaprov z zečjetk damo tridesjet sam enga ja ma piše en gram dejte no kolko ? piše da en gram ja ki ? stresi vrečko sladkorja piše [ime] vrečka sladkorja no a recimo mi smo vodo fajn segreli in bomo več eee sladkorja dodali tukej jih je trideset gramov ampak teh trideset gramov teh trideset gramov n bomo si bomo sam zepovnli n bomo še nepisli kr lahko lahko da jih bo več potrebnih nje bo ratla bo ratu karamel a a muereš sam s cukr v dvajset mililitrov trideset gramov miš de bo tu šlu ? se bo raztopilo ? ja učitelj ma zdej greje sam n eni strni kako vemo kdaj se je ta sladkor raztopil ? kedr ga n vidmo več kedr ga n vidmo več keku vejmo de se je stric utopil buh pomagi kedr ga u vodi ne vidmo več da plava kedr ga n vidmo več dokir plava se ni utopil kedr se kedr se potopi ne dobru zdej taka mal kruta primerjava ampak dobru ajde učitl ma tud truplu pada plava n vodi če si kdu n muere zepomnt pa nej si n krut nečin zepomne no opazujte keku se zadeva raztapla temperatura vode opazujte prosim devjedeset je blu ja ma stu so meni rjekli devjeset deček obrni se sem temperaturo vode kjr deček ? ta deček tukej ti s že nepisu temperaturo vode ? brezveze uno usi pruesm pogljedte sem in opazujte kaj se dogaja pri raztapljanju glej tisto lučko no hudo ali se temperatura vode viša kej ? ja no dejmo pogljedet če se rejs kej viša je višja od sto stopinj po tvoje ? ne še čakte se še dvi no se še dviga nekej pueka čaki čaki čaki dej [priimek] dej zmjri dej učitlca učitelj ma muermo mejšet piše pok pok pok pok pok pok ja sej mejšmo kej pej dejlmo ? ja sej ja ma eee vi tud topiste tu j tu j goljufija ga n mejšeste sej se točnu a k topiste cukr golfaste ma tu se pifleste vi doma ? prosim ? ola se pravi kolk je zej temperatura triinuesenset stopinj triinuesenset pam pam pam pam eee [priimek] prosim dej duol vidiš to de de mi rukeš on je krof n muermo teku krofek krofko krofko dobro ali se j raztopil ves ta sladkor al nje ? nje še prov do kuonca nje še misleš d bi ga šlu še kej ? ja trieset gramu smo ga že dal nuetr dej gejni a no zdej ga bomo dal še malu se bo kameri zmejšelu ga bomo dodali še nejkej nje torej tukej je nič zekej nje kar vsega tega s teve posuede in d se niti n nuetr d b blu bulši učitelj triindevjeset no recimo eee dodam še desjet gramov se pravi de jih bo ratalu štjerdesjet štjerset gramov sladkorja ma to piše de muermo dt v vseki vrečki enaku mislm tevi rundi ja sej je v rjedi mi bomo povejdli koliko gramov je blo nje sladkorja nimamo vrečk sladkorja se mi zdi brezveze eee uporabljat vrečke ker potem vrečke gljed to kašna uada eee sej veš ja ma vseenu v eni rundi bi muoli dt enaku vejste je ratla rumjenkesta barva ja ku vinu je zdej u zdej je skuorej stu ja loh primeš malu tu sam paz d se nje opečeš opečeš kok je blo prej ? najbrž zetu kr ku se cukr stopi rata take une barve uesemsjet dobro tku jo vsaj hladiš d gre v usta ali se je raztopilo al nje ? nje še do kuonca nje še sej se sploh še ni lotilu kaži učitelj ma vi rejs golfaste kej golfam dej povej zekej golfam učitelj čakte čakte čakte učitelj zetu kr vi vi eee sladkor topiste nmejst d bi ga mejšali ljed to kej v čem ka eee a veš kašna je razlika med topljenjem in taljenjem ti misliš d ga talim najbrž ne d se da prehaja v tekoče stanje zarad tega ker eee ja no sladkor če bi samo segreval bi postajal zmerem bl rjav ja ja no loh s tisto uado popijm ne eee rata karamel z njega ne aha tu vem k rata karamejl ampak karamel je neka nova snov se pravi je pršlu do kemijske spremembe provzeprov nje kej zekej ste zdej posuedo za mejšet rekli bomo teku eee jst sem uzjel vročo vodo zetu d se sladkor hitreje raztaplja ampak obenem ga gre pa tudi se pravi se raztaplja eee se bolje raztaplja ne ga gre več nuetr dej dej dej dej in kej če pej bi da eee no kej če pej bi dali sol ? ali se je ves ta sladkor zdej raztopil al nje ? nje še nje še prov ves tud uni n tud n n tevi šipci j mism n tisti no ležej se meša n ta nečin kok je lažje se meša na ta način kej n videš dej ja leži se mejša logika če ga vi mejšeste če ga pej daste guor se sploh n mejša kr ga n mejšste šjesinuesenset kej sam se n muere mejšet ja sej ga muere edn mejšet ja s palčko bi ga tježej mejšov ne ni tok pameten d bi se sam mejšov ja sej če bi če mejšm teko de potrjesam nje se ležej hitreje zmejša nje ja gremo barvat puole po cejsti ? dobru zej ta sladkor na dnu ga je ostalu še neki kristalčkov in ti kristalčki kot vidmo se nočejo raztopit tu pomejni da smo raztopili v tem eee v tej čaši v tej posodi erlenmajerca no ni čaša smo raztopili učit oba oba eee smo raztopili tolk sladkorja kolkr smo ga lahko nje ni rejs in to je približno približno štirdeset gramov pjetintriset no tistih par kristalčkov učitelj ma tm tistih par kristalčkov ne ne tehta niti en gram ne zetu kr n daste prosim kej si tla rječt ? ja se ti zdi d s de je to cel gram ? še tm še to guori so n tevi palci uni sladkorja dva kristalčka sladkorja to ni nje ni n predstavlja neke teže nje no poglej kolk jih je tle nuetr še zmerem bo pokazalu učitelj aja zdej se je skloplu povej bejž bl kje zdej pišemo to eee gram sladkorja dobro dejmo se usjest bomo zapisali par stvari in potem bomo še eee eno rejč nrdili nje dejmo [ime] dejmo [ime] dejmo [ime] dejmo dejmo učitelj bo rjekla mama de ti prov neč dobro torej imeli smo lahko nadaljujemo ? ja [ime] dej vrži u drugo brzino pruesm dej de n bo de n bo tma dej [ime] brzina dej sem no ma dej dej povej torej prva zadevca tukej smo opravli fantje količina vode je bla dvajset mililitrov smo napisali nje temperatura vode je bla kolko je blu tm devjedeset šjest šjestinuesenset ja no recimo nepiši šjstinuesensjet al pa devjeset stopinj triinuesenset provzeprov eee triinuesensjet triindevjeset zedejva je vrejla torej je bla blizu sto stopinj nekje nje dobru koliko gramov sladkorja je blo v eni vrečki mi nismo imeli vrečk ta to vrstico lahko gladko preskočiš al pa jo kar črtaš ne nismo meli vrečk nje in število vrečk tud nismo imeli lahko napišeš da ja dvej smo koliko gramov sladkorja se je raztopilo v dvajset mililitrov vode tukej imaš zraven glej ma ki tu ? a tukejlje imeš koliko gramov sladkorja se je raztopilo v dvajset mililitrov vode no nepišmo si štjerdesjet gramov piše pjeset sam mi muermo štjerdeset gramov tku zej pa izračunaj koliko gramov sladkorja bi se raztopilo v sto mililitrih vode se da to zračunat ? eee uesensjet do pjetstu nje pjetkret tolku pjet krat štirdesit po je petkrat štjerdesit j gljedi dvejstu ja dvejstu je ja dvejstu ja ste gvišni ? ja kej kdu n zestuepi zekej ? a jz zestuepm recimo imeli smo dvajset mililitrov v teh dvajset mililitrih se je štjerset gramov sladkorja pri uesensetih devjesetih stopinjah raztopilo če bi mi imeli še dvajset je štjerdeset še dvajset je šjesdeset še dvajset je uesenset še dvajset j sto mililitrov vode ma pjet krat štjerset se pravi tulje nej bi blu sto mililitrov vode in kolkret štjerset gramov bi tu blu ? štjrdeset plus štjrset plus štjrst se pravi kolk dvejstu pjt krt štjrdesjet je enako dvesto gramov bravo no prov ste zračunli nje juhu se pravi dvesto gramov sladkorja bi se tam raztopilo sem rjek uesemstu zdej bomo pa uesemstu je ja in če bi dali še štjirdeset gramu sladkorja zdej bmo pa nardil nejkej nje eee tale raztopinca tukej bomo nardil drugo nalogo v sladkorno raztopino pripravljeno v zgornji nalogi obesi volneno nitko in pusti stati v enakih časovnih razmikih oceni prostornino raztopine sladkorja v kozarcu in si oglej nitko eee no tulje bomo nrdili dej sem potem pam jz neštimov tu med odmorom lahko vam pa pokažem lahko vam pa pokažem kaj se je začelo dogajat v eee čaši oziroma tej posodi e z sladkorno raztopino tam v v petem a razredu no kej tu j uele ? ne to ni olje to je sladkorna raztopina kej misliš de je ta raztopina guesta al je rejdka teko kot olje guesta no ku enu uele je ne se pravi kot olje bi lahku poskusu kašnu je ? eee ampak eee izraz ni pravi kot olje gosta če je gosta kot olje potem je redka ne ker olje na vodi plava dej no tale zadeva se počasi pretaka podobno kot olje kot med skorej provzaprov ne ja ampak kaj se bo zgodilo zdej če tu pestimo nejki časa pr mjiri ? uele pouhnu pouhnu cukra je to nuetr raztopljenega veliko sladkorja no ja zmanjka uade učitelj sladkor bo začel počasi kristalizirat no tu bomo kej gremo na malco ? tu bomo opazovali čez nekej časa nje še še pjt minut je eee imamo dobro torej te spremembe bomo mi eee naslednjič opazovali zej pa še eno kratko stvarco eee si pogljedli glede na to upam d n bo še zvonilu prov muoja ura ni prov ne vem keku silnu točna učitelj štjr minute učitelj tri prosim kej bomo še drugo uro teku delali ? ja kej dvej uri cejli dvej uri bo tista tm učitelj kej bmo jejli ? učitelj učitelj jedli bomo ko bo malca no zdej še en poskus nardimo lohku pridemo kje ? ima kdu štoparco ? jst no prpravi štoparco jz mam bulšo je prekesnu ma kej učitelj jz kolk ima temperatura voda temperaturo voda ki učitelj kej nej nejki nrdilu koliko ima temperaturo voda ki vre ? sto stu stopinj povprečnu nje ima tud mjn čaki zej nm malčk negaja ta zadevca tukej j zmajnkalu plina nje ni zmanjkelu plina ampak je rahlo ugasnil učitl kej jst popravm bo takoj vsje duobru ali je mogoče da je lih zdej zmajnkalu a videš tu imamo tukej vročo vodo zmerli ji bomo temperaturo s ferecajhm kar žgjete s ferecajgm učitelj nrdte dregič d d bo dobro temperatura te vode tukej kr teku pr kosili ta voda piše črka t bo topla ne temperatura te vode je kolku ? stu stu enih stu no napište si temperatura vode kjer je topla voda je ma ni sto stopinj ampak bomo nepisali da je petdeset stopinj ja no stu stopinj ki nepišemo ? stran trinajst n vrhu tuki topla voda ja eee hlad in topla voda kok je topla uada ? sto stopinj ni ni sto stopinj sem reku petdeset nje aha petdeset stopinj dobro petdeset zej bom pa dal jst čakte v vsako od teh dveh eee posod erlenmajerc topla al mrzla bom dal enako količino sladkorja torej e po eno žličko sladkorja mi bomo pa merli čas v katerem je se je z pr tuople eee torej sladkor raztopil kej ta je tuopla učitelj ta voda je topla peset učitelj ta voda tukej je pa mrzla enaka količina vode petdeset mililitrov vode kolk ima tale temperaturo de vidmo ima pa sobno temperaturo približno dvajset stopinj bo lahko si kar napišete dvajset stopinj kej tu ? hladna voda ima dvajset stopinj topla voda topla voda petdeset stopinj no pa zdej pa eee vzemi eee štoprco ojej jz sem napisu stu ma dej no ja bomo strjesli hkrati tm je dvajst nuotr tm je petdeset štoparco boste dali nuetr pazi pripravljeni pozor zdaj ma kašen c s ? pozor s t štopaš ? ja ma n muerm dvakret ja u rjedi j no reditelj bejž po malco ta cejt bomo pa še tulje eee izvedli učitelj kej bomo tlje malcli ? lahko tukej ja nisi neč prisluškovala ? nje muerm jt prvu u knižnco učitelj kej bo kej še dns ? kej tu ? ja smo bli pridni ja zelu ste bli pridni a a človk bi vs kar domov njesu