Intervju z eno najvidnejših osebnosti na področju kulturnega dogajanja v Slovenski Bistrici. [Gos] snemanje Tomaž Potočnik transkripcija Tomaž Potočnik 1.1 CLARIN.SI http://hdl.handle.net/11356/1438 www.clarin.si www.korpus-gos.net/

Avtorske pravice za to izdajo ureja licenca Priznanje avtorstva-Nekomercialno-Deljenje pod enakimi pogoji 4.0.

Dovoljeno vam je: reproduciranje, distribuiranje, dajanje v najem in priobčevanje dela javnosti predelati delo Pod naslednjimi pogoji: Priznanje avtorstva — Pri uporabi dela morate navesti izvirnega avtorja na način, ki ga določi izvirni avtor oziroma dajalec licence. V znanstvenih publikacijah to pomeni citiranje ustreznega dela ali del, dostopnih na domači strani projekta, http://www.slovenscina.eu/. Nekomercialno. Tega dela ne smete uporabiti v komercialne namene. Deljenje pod enakimi pogoji — Če spremenite, preoblikujete ali uporabite to delo v svojem delu, lahko distribuirate predelavo dela le pod licenco, ki je enaka tej.

This work is licenced under the Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0.

You are free: to Share — to copy, distribute and transmit the work to Remix — to adapt the work Under the following conditions: Attribution — You must attribute the work in the manner specified by the author or licensor. In scientific publications this means citing the relevant publication or publications, referred to on the home page of the project: http://www.slovenscina.eu/. Noncommercial. You may not use this work for commercial purposes. Share Alike. If you alter, transform, or build upon this work, you may distribute the resulting work only under the same or similar license to this one.

2021-09-23
Intervju z eno najvidnejših osebnosti na področju kulturnega dogajanja v Slovenski Bistrici. 2009-11-14 Štajerski val 2009-11-14
Štajerski, intervju SV Slo Šmarje pri Jelšah 2009-06-22
v Slovenski Bistrici so minuli vikend izvedli že sedmi lutkovni festival Kornfest zato smo v današnji osrednji tedenski intervju povabili glavnega pobudnika in organizatorja te prireditve [ime] [priimek] Slovenjebistričan je danes priznan režiser in animator lutk ki je za svoje delo prejel tudi več mednarodnih in domačih priznanj [ime] [priimek] nam je povedal marsikaj zanimivega o pomenu lutk nenazadnje pomembno vlogo igrajo tudi pri vzgoji njegovih treh otrok povprašali smo ga tudi kako je v Slovenski Bistrici poskrbljeno za kulturo in kako v teh časih kot svobodni umetnik sploh pride do denarja z [ime] [priimek] se je pogovarjal [ime] [priimek] [ime] eee [priimek] minuli konec tedna ste izvedli že sedmi lutkovni festival eee Kornfest kakšni so bili eee začetki in kako se je pravzaprav porodila ideja za to prireditev ? eee v bistvu ko smo se ustanovili leta sedndeveeset torej društvo Koruzno zrno smo nekako tako že strategijo tudi noter vključli oziroma širjenje tega nekega lutkovnega prostora torej dojemanja lutk eem eee globje kot pa smo ga bli d vajeni do takrat ne in predsem tudi eee predstavitev lutk za odrasle kot eee enih eee pač tudi možnosti ki ni bla prav popularna in eee smo nekako orali ledino na Š eee tem prostoru sploh na Štajerskem recimo ne se je poravna eee porodila ta ideja da z bi z enih takim festivalom si torej širili prostor delovanja širili prostor razumevanja gledalcev in smo že leta osemindevetdeset prvi eee Kornfest izvedli takrat še pod imenom eee Popkorn festival eee to je blo o leta osemdeveeset kot sem že rekel v parku za knjižnico in eee eee ni pokrival izključno samo eee lutkovnega dela ampak so bli tud eee eee improvizac torji pa bli so eee glasbeniki eee skratka tisti festival je bil isto je trajal tako tri dni tako k ko Kornfest potem naprej in ga štejemo kot temeljnega taprvega ne ki se je zgodil ne kakšen pa je bil odziv obiskovalcev v vseh teh letih ? ja moram rečt da eee mi smo zadovoljni no eee za za Slovensko Bistrico kot sedež enega agrarnega območja eee smo kr zadovoljni eee tud eee o predstave za otroke so čedalje bolj eee obiskane predstave za odrasle pa tudi tako da smo zadovoljni verjetno pa že razmišljate tudi o prihodnjih eee festivalih se morda prihodnje leto obetajo kakšne novosti ? eee veste kak novosti in kvaliteta raste z premosorazmerno z finančnimi sredstvi ki so vložena eee tako da je mmm pač v s tem tud pogojeno kakšni bojo vnaprejšnji festivali eee trudimo pa se vsekakor pripelat eee ne odgovorno pripeljat eee resne stvari za pogledat eee predvsem za otroke in tud za odrasle ne eee tak da v bistvu bojo v podobnem slogu n eee Kornfesti do desetega recimo deloval v približno podobnem slogu za desetega pa smo rekli da bi pa želeli pa potem pristopit pač s par stopnic navzgor no in eee desetega pa zasnovat tud mednarodno in potem naprej eee naj bi to postal en bolj al bolj ne ne rečem da zdaj ni resen en bolj resen festival n zdaj ste že uveljavljeni režiser in animator lutk kako in kdaj pa ste se pravzaprav navdušili za to vrsto umetnosti ? ja to je zanimivo ker sem prej študiral pravo pa mi nekako nnn ne vem ni dišalo ne eee vmes pa sem se z pač eee tukaj v Slovenski Bistrci v mmm okviru Depede Svoboda je takrat mmm nastala neka skupina eee katere vodja je bil eee gospod Zlatko Verzelak no in on me je povabu ker je vedel da sem igral kitaro in me je povabil da sem kot glasbena kulisa odzadaj ne potem pa je ena izmed članic eee pač eee mogla na operacijo glasilk in eee sej veste težko je dobit lutkarja za igrat in je on režiser pač takrat vidu da bi pa jest lahko vmes ko spustim kitaro malo začel tud eee kešno lutko poprijel ne no in po ko sem pa to lutko poprijel sem pa videl da bi v bistvu rajš lutko držal ko pa kitaro ne ampak eee f tem primeru več ni šlo ne ampak od takrat naprej pa sem bil kr eee stremel k temu da si razkrijem fse tančice skrivnosti lutkovnega miljeja ne tako ste strokovno znanje pridobivali na različnih eee seminarjih pa tudi na Gilšo kdo so bili pravzaprav vaši mentorji ? ja e če smo že prvega mentorja uvedli eee omenli ne to je bil eee Zlatko Verzelak eee sem potem naslednje leto ko je ta skupina tu razpadla v Bistrci sodeloval z enim eee lutkovnim režiserjem in tudi bivšim direktorjem Lutkovnega gledališča Maribor gospodom Bojanom Čebuljem na Ptuju to je bla ena tak po polprofesionalna lutkovna skupina ki s mmm z predstavo kar uspeli in eee takrat sem tud dejansko prvič videl da pa v bistvu mmm nekako eee z d zadostnim številom predstav eee da pa se tukaj nekaj bi pa tudi finančno dalo kaj pokrit ja no in tam iz Ptuja so me pa potem poslali na seminar v v na poletno lutkovno šolo ki je takrat še v okviru Zveze kulturnih organizacij Slovenije delovala to je danes ja javni sklad za kulturne dejavnosti ne in eee tam so pa že predavali resni predavatelji in smo f tistem enem tednu se naučili ogromno in tam sem srečal gospoda Sašo Jovanoviča ki je bil tako nekako naslednjih par let potem sva sodelovala in je bil nekako kot en eh sej ni bil ampak kot en mentor ne eee tako da sem se pri njem priz od njega pre precej naučil eee eee srečo sn imel potem tudi da sem padu eee v ker seveda na žalost je tako da je eee Ljubljana največja slovenska vas in da je tam tudi največ eee denarja za kulturo da sem moral potem nekako če sem htel eee se s tem res preživljat eee v nekako usmeru v Ljubljano in tam sn sem mel srečo da so me povabli k lutkovni skupini kjer sem z kjer je bila moja in je še danes moja mentorica za animacijo eee gospa Renata Kalemba eee eee torej tam sem pa potem del sodelujem pač z lutkovno eee skupino v Ljubjani in naprej še pač z drugimi skupinami ne in gledališči za svoje delo ste prejeli tudi že več nagrad na katere ste še posebej ponosni ? oh še posebej pronosni smo ooo v predvsem na te nagrade z mednarodnih festivalov čeprav nič manj tud na nagrade z naših festivalov eee torej t fsekakor gre tu om omenit Gran pri eee ki smo ga dobili na torej najboljša predstava f celoti ki smo ga dobili za predstavo Najlon eee v na festivalu eee l lutkovnih gledališč za odrasle v Stari Zagori v Bolgariji eee potem eee tudi isto za predstavo Najlon smo dobili eee oziroma sem jez dobil nagrado za režijo na f eee festivalu Zlati delfin v Varni tudi v Bolgariji no potem je blo pa tu še v število eee številne nagrade o nagrade publike največ pa je v bistvu Koruzno zrno dobilo nagrad na področju eee na področju raziskovanja lutkovnega medija no novih pristopov seveda pa tudi letos eee ne mirujete tako ste pripravili predstavo Izpovedi Irine Kokounat ta je bila na ogled tudi na minulem eee lutkovnem festivalu Kornfest ja ja eee to je predstava ki je nastala v bistvu kot eee mmm kot produkcija eee Gledališko lutkovnega krožnika in lutkovne skupine Zrnca eee Gledališko ko lutkovni krožnik je pa v bistvu obšo ob obšolska dejavnost za srednješolce eee na Gimnaziji Slovenska Bistrica in eee je prav zanimivo ker se je zbrala skupina osmih eee srednješolcev ki drugače ne eee pač sej veste f tem času pač eee niso ravno dovzetni za kakršnekoli druge eee ne stvari razen za probleme lastne eee ne ampak eee je res nastala ena s eee zelo dobra skupina in smo nardili to predstavo ki pa je v bistvu zakaj imenujemo psihomelodrama eee v bistvu v dogodki ki se z dogajajo znotraj te predstave so mmm kakor smo se odločli da bomo eee lutke izdelali iz kokosovih orehov in smo potem eee te kokosove orehe razbijali tak je prišla en se je prikradla zraven ena energija ker je predstava narjena pač iz skupinskega dela ne in eee da se predstave morjo vsi karakterji razbit do konca eee anulirat ne in tak je pač nastala ta predstava kot eee je res eee preplet nesrečnih ljubezenskih eee zgodb in razmerij okoli nje ki eee posega po čedalje bolj imaginarnih dogodkih po čedalje bolj takih eem bi se rekel kot b iz manire bratov Koen če bi z filmom povezal ne ko eee so dogodki čedalje bolj nemogoči ampak eee delujejo absurdno in te popeljejo do konca eee je pa res tudi da pač eee lutkovni medij kot tak eee pač marsikatero stvar eee drugače izpelje kot bi jo živa igra recimo ne tukaj v vaših društvenih prostorih je več eee zanimivih lutk kako jih pravzaprav izdelujete in z kakšnih eee materialov ? lutke izdeluje tehnolog ne eee zato ker pač s nismo vsi za vse ne in eee nnn tehnolog pa v koristi različne materiale ne eee tehnolog je bil doslej Iztok Kalan s še vedno ga snubimo kolko ga bomo lahko dobili drugač pa s lutke se izdelujejo iz stiropora lesa eee blaga eee sej to je ravno ta fascinacija lutke ne fascinacija lutke je ravno v tem da je to nekaj kar je zmetano skupaj z lepila s plastike z z blaga z lesa in eee v bistvu ko pa jo animator začne oživljat eee pa nekako če je seveda dobro oživljena prepriča mmm otroškega gledalca prej odraslega gledalca kasnej ampak eee vseeno ga prepriča in to je ravno t se mi zdi ta fascinacija ki jo lutke nudijo ne kaj pa je tisto pri lutkah kar privlači tako odrasle kot otroke ? ja ravnokar sem to omenu in to se mi zdi ta poglavitni eee poglavitni del eee če gledamo otroke ne zej f v času uuu interneta v času risank eee tega ko je že res vsega eee eee pred njihivimi očmi se zgodi v fse živo ne in z da jih še vedno lahko lutke po vseh tem času po vsem tem nabitosti ne v v eee da jih še fseeno lutke pa lahko čist na en drug način fascinirajo in eee in eee potegnejo na čist čist en drugačen nivo ne mhm zej za odrasle gledalce je pa seveda mal večji problem ker ni blo neke tradicije doslej pri nas ne in odrasle gledalce je še posebej težko brez kondicije spravlat na to da pa mmm da pa oni verjamejo skozi celotno enourno predstavo recimo za odrasle da oni verjamejo eee da pa je zdaj eee ne to zares ne zato je b zato je tud tak da bolj ko je zares večje morš met neke eee znotraj predstave neke neke š ne vem š šokantnosti neke neke z neke stvari ki pol to našo dušo zakrnelo olupijo kot čebula dol da pridejo do sržike da potem tud odrasli eee verjamejo v to ne eee s strališča ustvarjalcev je pa posebej zanimivo se mi zdi to da v bistvu je mal tak pridiha božanskosti ne ker če gledamo da so po drugi strani eee gledalci verjamejo f to kaj gledajo in smo mi uspeli torej skreirat nekaj živega iz nekaj neživega ne torej je to malo nekej božanskosti zraven pridih da se da lahko ti iz eee nekaj neživega ustvariš nekaj živega kar je eee pred očmi gledalca in živi in gledalec verjame in to je že skreiran univerzum potem h ne čudi dejstvo da so eee lutke zelo zaznamovale eee zgodovino človeštva ja ja verjetno se je vse skupa to s so zej čiste spekulacije ne verjetno se je vse skupaj začelo tam še v votlinah ko so si rezljali še neke malike in neke bogove ne in eee potem so v jih zvečer ko jim je ogenj v votlini eee gorel pa so opazovali kak so ti maliki ples njihove sence plesale gor po stenah ne eee in od tod so pol začeli eee pač neke zgodbe neke neke legende neke mite so začeli pol te l mal premikat in jaz verjamem spet subjektivno mnenje da je pač starej lutkovna umetnost starejša kot pa dramska čeprav danes velja dramska kot mater eee lutkovne tudi ne eee tak da ja fascinacija sega daleč nazaj bi torej tudi staršem svetovali naj doma otrokom zaigrajo kakšno domačo lutkovno igrico ? no predvsem jaz eee z vem za svoje otroke eee da sem jih eee precej didaktičnega eee ne z lutko torej recimo pranje zob obuvanje čevljev pravilno eee ne vem sto stvari eee s pomočjo lutke ne pripravu lažje kot pa s bi seveda kot sam kot ne persona pred časom ste ustanovili tudi zavod za razvoj umetnosti kulture in kakovosti življenja Art planet zakaj ste se pravzaprav pridružili temu društvu ? eee v bistvu se je se je v bistvu sem se jaz no ki ni se društvo Koruzno zrno pridružlo ampak jaz osebno sem se pridružu eee nekako to kulturno delovanje ne se mi zdi da lepo zaobsegam eee z z z društvom Koruzno zrno lepo pokrivam eee kaj se tiče lutkovnega eee lutkovnega delovanja torej d eee delam predstave za otroke predstave za odrasle učim izobraževanje v okviru s javnega sklada torej za ustvarjalce ki jih zanima in tudi za mentorje po šolah eee mmm vendar pa s sej veste ne kultura zej ni sam to ne kultura je nekaj več in eee v bis sem nekak zaslutu to priložnost v v okviru Art planeta it tu en korak mal naprej ne en korak se povezat z isto z istomišljeniki in ustvarit eno trdno hrbtenico kulturnega dogajanja eee ki se seveda poljubno za manjkajoče člene se pa obrnemo na umetnike na prijatle na na eee na manjkajoče člene ne ki nam dopolnijo eee pač vrzeli ki bi jih eventuelno eee Art planet lahko mel ne eee pa seveda pač eee gre tud za to da je Art planet precej eee potem bolj resno zasnovan kaj se tiče tud pridobivanja sredstev eee evropskih še posebej in eee mislim da bi tu znalo bit no z mal ve z malce več posluha na eee lokalni ravni prvič se je Art planet eee predstavil s prireditvijo Afriško trodnevje odzivi obiskovalcev so bili zelo dobri ja tud nas je presenetlo eee res nas je presenetlo zarad tega ker pač Art planet je bil čisto nova nova stvar eee ampak je je nekak eee se e pokazalo da je pač to eee neka tržna niša kulturnega dogajanja sej ne rečem da nobeden ne dela nič pač v občini Slovenske Bistrice recimo ne ampak eee so pa p več al majn bolj specificirani eni delamo ono eni delajo ono eni delajo to ne t tak je specificirana tudi eee publika potem eni zahajajo tja drugi zahajajo tja eni zahajajo pa sem ne mi pa ponujamo nekaj k nekdo kamor lahko pa zahaja vsak tud tisti ki drugače ne zahaja tja ampak lahko pa pride tudi ne tak da smo tolk odprti da podpiramo res en art planet no planet fse kulture fse kar se dogaja lahko okoli vas boste pa v prihodnosti največ pozornosti namenili družinam je nekako je v te programskih listinah je in temeljnih listinah Art planeta eee eem je kot temeljna vrednota res postavljena družina teo pa pomeni da bi b ne rečem da vsi ampak večina dogodkov ki naj bi jih organiziral Art planet eem bi naj blo poskrbljeno ob istem času t tako za otroke torej tudi za starše ne in obratno torej če grejo otroci nekam imajo starši čas eee med tistim časom ko so otroci zaposleni na kakršnikoli delavnici ali na kakšni drugi aktivnosti majo pa starši eee lepo čas in se lahko udeležijo kakšnega predavanja ali pa eee drugih zadev ne fsekakor zej n nekako se je tak pok tako pokazalo da mogoče bi obdržali eee ta trodnevja se mi zdi n da bi ta trodnevja postala vsaj na eem ene štiri da bi meli skozi leto ne eee en malo daljši dogodek mogoče en tedenski dogodek eee drugač pa po letnem delovnem načrtu zavoda Art planet eee bodo pač predavanja eee delavnice in vse potekale že z septembrom naprej ne ste eee svobodni umetnik eee zato verjetno v teh eee časih ni ravno lahko priti do denarja ja res je da v bistvu eee se tukaj vidi kaj človek potrebuje najmanj ne to je kultura ne kadar pride pač do recesije do zmanjševanja sredstev se zmanjšuje najprej pri kulturi in najbolj obilno pri kulturi ne eee n res je da v bistvu treba je gledat optimistično no ker eee lahko bi začel zdejle jamrat pa bi eee res eee pokvaru cel intervju ne eee ni dovolj nikol ni dovolj seveda nikol ni dovolj ampak delamo pa tudi s tem kar je ne eee in eee ja malce več posluha s strani ne vem lokalne skupnosti bi blo pa tudi eee dobro ne predsem pa se mi zdi zaj mmm ker pač valovi radia Šmarje pri Jelšah segajo širše eee jaz se pač pač tu osredotočam na Občino Slovenska Bistrica kot tako zdi se mi da Občina Slovenska Bistrica nima eee razdelanega razdelane strategije razvoja kulture eee dlje ko pa nnn eee podpora amaterski kulturi ne vse kar se dogaja profesionalno eee na področju občine za področje občine bi si moralo eee finance pridobivat od drugod ne za resno delo eee in to se mi zdi da pa še nas čaka veliko dela da bi to uskladili torej bi nekako morali spremeniti sistem eee financiranja ja zd z z zdajšnji f sistem financiranja poteka po nekih pravilnikih po nekih eee nekem slogu bi se reklo iz še iz časa socializma eee vemo pa seve dan da se pa danes denar p preteka t pod m preliva čisto drugače kot pa takrat in eee če majo lahko v večino z drugih slovenskih občin poštene razpise tudi ločene eee amatersko in profesionalno misim da si tudi mi fsaj ti ki resno in profesionalno delujemo v občini Slovenska Bistrica zaslužimo tak razpis nenazadnje bi takšno profesionalno kulturo lahko povezali tudi s turistično ponudbo s turizmom z z vsem sej pa sej vemo kaj pa je kultura ne kultura je pa v bistvu tista nadgradnja ki pa je v končni fazi lahk rečemo ločla človeka od živali ne k drugač lahko pa tak samo delamo in nabiramo in z in z samo za prehranjevanje ne tako da ja valda mislim da bi tu moralo bit eee se gledat malo širše sej kultura ni zdej sam kultura pa utež pa breme ampak je tud neka stvar ki ponudiš ti ne samo t t turistom ki prihajajo tud eee dvig eee intelektualni dvig eee prebivalcev lastnega območja ne torej bo potrebno nekoliko več razumevanja lokalne oblasti do kulture seveda lokalne oblasti gospodarstvenikov fsega strpnosti in eee pač prepoznavanja nujnih interesov no kakšni pa so vaši načrti oziroma želje za v prihodnje seveda tako osebno kot tudi profesionalno ? ja osebno kot oče treh otrok ne eee si s predsem želim zdravja no predsem z želim zdravja drugače nnn tak ni nič ne eee profesionalno pa tule pred nami je eee eee delamo eno predstavo De profundis eee za odrasle seveda eem ki nas je podprlo tudi ministrstvo za kulturo tak da bo precej resen projekt eee na društvu smo si pri uspeli pridobit javnega delavca kar pomeni da tudi eee vse ostale aktivnosti potekajo z podvojeno potrojeno paro naprej eee in eee svetlo prihodnost morm rečt vidimo ne svetlo prihodnost no pa čeprav je malo črna in na vrata trka