Učna ura kemije, OŠ, 9. razred, poučevanje učencev o bazah in kislinah. [Gos] snemanje Ivana Šlaus transkripcija Alenka Mirkac 1.1 CLARIN.SI http://hdl.handle.net/11356/1438 www.clarin.si www.korpus-gos.net/

Avtorske pravice za to izdajo ureja licenca Priznanje avtorstva-Nekomercialno-Deljenje pod enakimi pogoji 4.0.

Dovoljeno vam je: reproduciranje, distribuiranje, dajanje v najem in priobčevanje dela javnosti predelati delo Pod naslednjimi pogoji: Priznanje avtorstva — Pri uporabi dela morate navesti izvirnega avtorja na način, ki ga določi izvirni avtor oziroma dajalec licence. V znanstvenih publikacijah to pomeni citiranje ustreznega dela ali del, dostopnih na domači strani projekta, http://www.slovenscina.eu/. Nekomercialno. Tega dela ne smete uporabiti v komercialne namene. Deljenje pod enakimi pogoji — Če spremenite, preoblikujete ali uporabite to delo v svojem delu, lahko distribuirate predelavo dela le pod licenco, ki je enaka tej.

This work is licenced under the Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0.

You are free: to Share — to copy, distribute and transmit the work to Remix — to adapt the work Under the following conditions: Attribution — You must attribute the work in the manner specified by the author or licensor. In scientific publications this means citing the relevant publication or publications, referred to on the home page of the project: http://www.slovenscina.eu/. Noncommercial. You may not use this work for commercial purposes. Share Alike. If you alter, transform, or build upon this work, you may distribute the resulting work only under the same or similar license to this one.

2021-09-23
Učna ura kemije, OŠ, 9. razred, poučevanje učencev o bazah in kislinah. 2009-11-30 terenski posnetek 2009-11-30
3. triletje, naravoslovje SG Radlje ob Dravi 2009-11-27
no bomo pa kar začeli eee eee tu na mizi imamo na pladnju različne vodne raztopine danes pripravljene kar nekaj jih je eee s čim bi si pomagali oziroma kako bi določili njihove peha vrednosti ? kaj bi uporabili ? [ime] metiloranž kaj pa je metiloranž ? ja i indikator ja eee kakšne pa so lastnosti indikatorjev ? kaj je značilno za indikatorje ? [ime] da se v različnih raztopinah različno obarvajo ja ali se mogoče v kakšnih raztopinah pa ne obarvajo ? nevtralnih kakšna pa je peha vrednost nevtralne raztopine ? sedem sedem eee omenli smo kisle in bazične vodne raztopine kakšne so peha vrednosti kislih raztopin ? [ime] od sedem do nič ja kakšne so peha vrednosti bazičnih raztopin ? [ime] od sedem do štrnajst tako je recimo da imamo dve vodni raztopini ena ima peha vrednost dve druga pa peha vrednost šest katera je bolj kisla in zakaj ? [ime] eee z dve ker eee kislost eem narašča od sedem do nič tako je imamo dve vodni raztopini ena ima peha osem druga pa štirinajst katera je bolj bazična in zakaj ? [ime] bazičnost narast narašča od sedem do štirnajst kaj s pa rekla devet pa štrnajst mmm eee ne od sedem do štrnajst narašča jz sem rekla da da ima ena peha vrednost devet druga pa štirinajst katera je bolj bazična ? aja ja bolj bazična je tista ko ma štrnajst štrnajst zakaj ? tako je [ime] je pa prej omenu en indikator eee metiloranž poznate vi še kakšne druge indikatorje ? [ime] ja vodna raztopina rdečega zelja tako je tako in danes imamo tudi te indikatorje tukaj tu imamo moder rdeč indikatorski papir kako se reče temu papirčku ? kako tega poimenujemo ? no pa poglejte mal na delovne liste kaj vam pa piše v koloni ? [ime] tako je v čaši imam indikator ki ga poznamo že po barvi kako ga imenujemo ? metiloranž [ime] eee [ime] metiloranž metiloranž in pa indikator ki smo ga pripravili doma torej naraven indikator rdeč eee [ime] vodna raztopina rdečega zelja tako je torej danes bomo uporabli štiri različne indikatorje eee zdej pa prosim da mal poglejte vaše delovne liste ene spremembe so ni točno tako kot je zapisano gor prva takšna sprememba poglejmo pod točko dve kjer vam piše laboratorijski pribor epruvete vi imate na vaših stojalih v vaših stojalih š osem epruvet tam popravite osem poglejmo pod kolono pod kemikalije pod tretjo alinejo kjer piše vodne raztopine štiri torej del eee preizkušali boste štiri različne vodne raztopine a oziroma jim določili peha vrednosti ne štiri to imate potem tok različnih epruvet to je zdaj vse zej bi pa mi šli na tabelo na torej na preiskovane snovi dve vam sama danes če poglej pogledamo tukaj na prvo epruvetko [ime] kaj piše tu gor ? eem haceel haceel a ku kako imenujemo to raztopino ? tako to je klorovodikova kislina klovodikova kislina eee zakaj mam jaz danes še eee rokavice na rokah ? [ime] ker so kisline jedke tako je no pa poglejmo še eee drugo epruvetko kaj piše na epruvetki ? [ime] mmm natrijev hidroksid tako je kaj so že hidroksidi ? kaj smo rekli ? kam eee uvrščamo hid hidrokside ? [ime] med baze baze kakšne so lastnosti baz ? kakšne so lastnosti večine baz ? kaj smo rekli ? zakaj mam rokavice spet na sebi ? jedke dejte roke gor malo no ne samo eni in isti dejte še mal drugi roke dvignit no [ime] da so jedke tako je jedke so tako zej pa gremo pogledat pod točko številka tri kako boš delal vi boste potem p po eee približno toliko preiskovane s snovi nalili recimo kot je tukaj malo več kot tam piše dva centimetra ja malo več pa gremo zdaj najprej določit peha vrednost naši klorovodikovi kislini vzamemo indika eee univerzalni indikatorski papirček opazujte ker boste potem enako počeli pomagamo si s pinceto imamo pincete na pladnju poglejte če mate vsi pincete papirček namočimo v vodno raztopino tako da so vsi štirje kvadratki namočeni za sekundo dve več ne rabimo sedaj štiri kvadratke na lističu primerjamo z štirimi kvadratki ki so na škatlici vzamte škatlice v roke če je to kislina kateri del škatlice bomo gledali od sedem do štirinajst ali od nič do sedem ? do štirinajst tako je in sedaj bomo te štiri kvadratke na našem lističu primerjali z vodoravno postavimo listič škatlica je vodoravno postavljena in tam kjer se vsi štirje najbolje ujemajo z kvadratki na škatlici takšna je približno peha vrednost preiskovane snovi kok bi zdej tukaj rekli [ime] ? kje bi se najbolje kvadratki ujemali ? če pogledamo prvi kvadratek ne se z od sedem šest pet štiri tri se sploh ne ujema a ne kje se bi najbolj ? pri dva pri dva pri dva no pa dajmo zapisat v tabelo peha vrednost klorovodikove kisline je dve tako zdej pa gremo naprej po koloni eee ne po koloni naprej vodoravno preskok barve indikatorskega papirja peha dva smo dobili kakšen indikatorski papirček bomo zdaj vzeli ? moder ali rdeč ? moder moder moder vzamemo moder papirček spet si pomagamo s pinceto zdej bom pa samo polovico papirčka namočili polovico več ne rabimo da vidimo preskok se vidi preskok ? ja prej je bil moder polovica je še vedno moder ostala polovica pa je že rdeča rdeča in zdej moramo fpisat preskok v kolono naslednj v tretjo kolono kako bomo to napisali [ime] ja iz modre v rdečo preskok barve torej moder rdeč tako zdaj bomo pa polovico naše vodne raztopine prelili v drugo epruvetko tako boste tudi vi počeli potem jz si zdej pomagam tukaj z lijem vi ne boste rabli lija ker nimate takšnih jedkih preiskovanih snovi in kaj piše pod četrto kolono ? kateri indikator bomo uporabili ? rdečo zelje tako je vzamem eno torej vodno raztopino haceel še vedno in zdej bomo kanili v to preiskovano snov nekaj kapljic naravnega indikatorja torej vidimo zdej barvo prej smo rekli vijoličasta se vidi lepo ? ja in zdej pišimo preskok v tabelo kaj bomo napisali ? [ime] eee moder eee ma ne moder to ni a je vodna raztopina rdečega zelja modra kakšne barve je ? torej vijolična v v kaj preskoči barva ? vijolične v rdečo torej vijolična rdeča vzamemo drugo polovičko iste preiskovane snovi zato smo tud pod prej na polovico prelili ne in kateri indikator bomo zdaj uporabili ? metiloranž metiloranž kakšen je preskok ? iz kakšne barve ? kakšna je barva indikatorja ? oranžen rdeč napišite rdeč tako gremo na našo drugo preiskovano snov to je vodna raztopina natrijevega hidroksida spet bomo vzeli kaj ? univerzalni univerzalni indikatorski papir tu si pomagamo s pinceto pomočimo indikatorski papirček za sekundico dve v preiskovano raztopino spet vzamemo škatlico kako bomo pa zdaj obrnili če je to baza ? kateri del škatlice ? kaj mormo gledat ? od sedem do štirinajst pa bmo recimo tukaj od sedem do štirinajst spet vodoravno škatlico obrnemo papirček obrni vodoravno pa primerjajmo kvadratke paprička z barvo kvadratkov na škatlici štirinajst napišimo peha vrednost vodne raztopine natrijevega hidroksida je štirinajst štirinajst glede na peha vrednost preiskovane snovi bomo zdaj vzeli kakšen papirček indikatorski ? rdeč rdeč imamo rdeč papirček polovico ga namočimo v preiskovano snov se vidi lepo preskok barve ? ja iz kakšne v kakšno barvo ? napišimo rdeč moder torej preskok iz rdečega v modro iz rdeče v modro sedaj bomo vzeli drugi lij torej ne istega kot prej prelijemo polovico preiskovane snovi v drugo epruvetko približno polovico to ni čist zdej čist pomem pomembno ne spet vzamemo naraven indikator kakšna je že barva naravnega indikatorja vodne raztopine rdečega zel rdečega zelja ? vijoličasta vijolična tako zej opazujte lepo ta preskok se res lepo vidi pa dam še malo iz kakšne v kakšno barvo smo opazili preskok ? iz vijoličaste v zeleno iz vijoličaste zeleno in vzamemo še zadnji indikator preiskovana snov je še vedno vodna raztopina natrijevega hidroksida torej indikator je zdaj metiloranž tu bi zdej mogla mal bomo premešali še ampak če primerjamo začetno barvo z to barvo ne je preskok ta barva je kakšna ? svetla oranžna oranžna rumena torej oranžna rumena tako zej po enakem postopku boste zdaj vi nadaljevali zej pa poč zej pa se mormo zorganizirat vsi boste naredili najprej za pralni prašek prišli boste z eee najprej sem z svojo epruvetko in si boste nalili in si boste nalili preiskovano raztopino do polovice epruvetke pridite z svojimi epruvetami polovico potem drugi v skupini naj pride z drugo epruveto sej to je pralni prašek to ni nič nevarno ne pa kar začnite delat zdaj ko boste naredili do konca boste dobili drugo preiskovano snov za eno sekundo smo rekli in papirčke date na pladenj potem si jih lahko ko se bodo posušili si jih lahko potem zalepite v zvezek ne vsak si naj kakšnega vzame pa si naj nalepi potem pa vstante se prosim gor ne sedet vsi najprej se vstani se pa delaj stoje ne zdej sedet tukaj vstani se gor ne morš sedet jz tud nisem sedela prej pralni prašek aja to pa res prav poglejte poglejte kjer v tabeli imate vpisano preiskovano snov da ne bote pod kakšno drugo snov vpisovali poglejte kje imate zapisano vodna raztopina pralnega praška ne ja kislina ja a tu ma eee indikatorje imate še tu na mi eee na pladnju imate dve kapalki eno kapalko imate za vodno raztopino rdečega zelja si boste šli poiskat potem pa vrnete nazaj eno kapalko pa imate za metiloranž metiloranž ja ampak si tu sposodite pa nazaj potem ko več ne rabite kaj rabite ? eee metiloranž pa vodno raz nnn eee oba naenkrat ne rabite ne in tega najprej ja ne sam si boš prneso sem pa si vzami pa nazaj odneseš ne s kapalko sem hodit ti rabiš uno kaj rabiš ? metiloranž vzami si ga pa ga prnesi nazaj ko ga več ne rabiš eee dve do tri kapljici imate dovolj indikatorja dve do tri kapljici indikatorja je dovolj z vijolično a lahk metiloranž ? mmm ? metiloranž naj bo kapalka kar tu pa neste s kapalko vred pa prneste s kapalko vred a ne ? premešaj še malo pa bo rumena ja na tabli imate zapisano katero snov vzamete naslednjo naslednja preiskovana snov je kis zunaj mate izven pladnja kis oranžno v rumeno ja polovico epruvetke zeleno postop joj [ime] ne eee lej sem daj nazaj ja kar pusti no če ste nardili za vodno raztopino pralnega praška vzamete že kis tu imate napisano kaj morate zdej naprej delat ja ej tja si morš nest pa si tam ja bolj davč če vam zmanjka eee papirčkov modrega rdečega tudi tukaj dobite spredaj pravilno fpisujte poglejte kje mate napisano ne ja posode vzami tudi ne maš to ? posodo in lej pa tu metiloranž kaj je kdo ima vodno raztopino rdečega zelja ? naj ga da nazaj tu je če ne rabite ta trenutno ne je met na mizi skoz ne tu je jz mam ja rdeča tam je oranžno to je rdečo zej mamo mleko al kis kis kis maš tu ste že zdej pa je naprej Radenska ? poiščite jo kje je Radenska pa je sej maš vzami kapalko maš tam ? ka pa mamo zdej ? vse vam piše na teh čašah samo preberite da ne boste kaj pomešali ne kar tu pusti ko bojo še drugi vzeli ne a gre zdaj ? zdej pa vse poiščimo ko to predelate ne snov [ime] kak je v šoli znak za enako ? dejte še vsaki skupini dve epruvetki prosim to morata vse nardit ne še malo da mo sedaj vam še gospa laborantka daje še dve epruveti zakaj ? ker boste morali naredit preiskavo za pet različnih snovi a ne pet deset epruvet imate sedaj na vaših stojalih pa če je netr jaz ga bom kr na mizi isto zaspana sem pri kateri snovi ste že sedaj ? koliko ste že naredili ? mleko pri mleku smo pet ste jih že naredili ? ne ne štiri tri še dve torej ka še mate ? eee vi ? aha vijolčasto teto bo svetovno vav ni neka ful razvidna barva ka pa iščeš zj ? limono mhm zej zej smo pa pri limoni pa dajte vi namesto limone asprin nardit ne dajte aspirin zmešali pa boš dala še nekomu kr daj lahko kdo od vas kr kr mamo veliko dela ne dajta vidva tam ja jz sn že prnesla vam pomarančo namest limone da ne bojo vsi ne da bodo potem vse preiskovane snovi snovi potem jim določena peha vrednost jaz niam placa učiteljica a učiteljica nimamo več epruvet nimate več epruvet bom vam prnesla še aspirin bi pol lah še še predvidoma tri minute imate časa potem pa gremo na komentarje moramo še diskusijo potem pogledat še prebližno tri minute zdej ste že toliko naredili da snovi ki jih niste preizkusili potem se mora potem morate seveda sklepat a ne tam je pa vijolčna a veš ja metiloranž je bil zato ker eee z oranžnega v rdečo ne gre tisti ki ste že končali imate zdele za točko pet sklepno ugotovitev morte zdej napisat sami gremo zdaj kok še mate zdaj za delat gremo sedaj prosim komentirat to kar smo delali če je štiri to je eee rdečo no pa piši rdečo ja rdeča dve kapljici si dal ? kapljice dve ja ne vi ste že končali ? [ime] ja pol pa gremo zdaj zdaj pa se vsedite gremo zdaj komentirat naše rezultate najprej bomo prve štiri preiskovane snovi ki ste jih vsi naredili potem pa bom jz vprašala kdo je potem nardil tisto pa gremo [ime] eee poglejmo zdej kako je bilo z vodno raztopino pralnega praška ja eee peha je enajst mate vsi peha enajst ? ja v redo eee preskok barve indikatorskega papirja rdečo je bil preskok v modro torej samo prebere rdeč moder naprej rdeč eee preskok barve vodne raztopine rdečega zelja vijolično zelena ja preskok barve metiloranžna oranžna rumena tako je tudi prav tu mata misim da to poglejte kako sta lepo dobila eee to je blo zeleno zej je malce barvo spremenilo to je pa potem z metiloranžem metiloranž mate podobne rezultate ? ja v redo gremo ali za vodno raztopino kisa peha vrednost dva dva dve imate dve ? ja v redu no eee preskok barve indikatorskega papirja je moder rdeč moder rdeč samo re eee rezultat beri ne rabiš brat kaj piše v glavi tabele vijoličasta rdeča prav pa eem oranžen tako je tudi prav [ime] poglejma zdej kako je pri vodni raztopini Radenske peha je sedem peha je sedem mate vsi sedem ? ja preskok jz bi še dala malo manj ne kako pa rečejo Radenski po domače ? kisla voda ne kisla voda zakaj rečejo kisla voda ? preskoke ste dobili kakšne preskoke ste dobili ? ni blo preskokov potem ? ja sej to gre za takšne male razlike v peha vrednosti a ne mogoče pač je bla ta Radenska mal preluftana prez eee ne prezračena mogoče se je malo ta peha vrednost potem spremenila ne pa po lahko pustimo peha sedem poglejva naprej kako eee smo modri indikatorski papir pa je nastala pač morda barva samo rezultat beri moder moder vijolična vijolična pa oranžna pa oranžna prav poglejmo si zdaj kako smo dobili rezultate pri mleku eee [ime] ja peha vrednost smo določli da je sedem sedem eee preskoki so pa moder moder vijolična vijolična pa oranžna oranžna torej preskok moder moder kaj bi lahko tam še uporabili ? dopišite rdeč rdeč rdeč rdeč pa tudi pri prejšnjem vrednosti pri Radenski oba dvae dve barvi vklučite torej rdeč rdeč in moder moder oba zapišite oba primera sedaj smo pa tam pri [ime] [ime] vodna raztopina limone mi smo pomarančo eem mi smo pomarančo pomaran no po po pa kr pomarančo vi pa si zdaj poglejte kje imate zapisano pomarančo pa tja vnašajte te podatke pa poglejva [ime] kaj ste na napisali ? je peha štiri ja eee pol moder rdeč prav vijolčna rdeča prav oranžen rdeč prav in še poglejmo v skupino kjer je [ime] za vodno raztopino limone [ime] ja eee smo dali peha vrednost dva prav eem modro dve dve eee modro rdeč eee vijolčno rdeč pa oranžno rdeč vijolična rdeča oranžna rdeča prav tako zdej pa gremo na spet k skupini oziroma tako bom zdaj vprašala katera skupina je preiskovala vodno raztopino Prila ? [ime] no pol pa greva eem peha je sedem napište zdej za vodno raztopino Prila peha je sedem eee moder moder al pa rdeč rdeč vijolična vijolična pa oranžna pa oranžna moder moder rdeč rdeč prav gremo naprej kdo je preiskoval vodno raztopino Multivitamina ? midva no [ime] ne poglejte kje imate zapisano Multivitamin pa poglejmo kaj smo dobili peha je štiri peha je štiri eee pol moder rdeč potem vijolična rdečo oranžno rdeč moder rdeč vijolična rdeča oranžna rdeča kaj nam je še ostalo ? kaj imamo še ? aspirin aspirin to pa ste [ime] vi imeli ne ? peha pa poglejmo eem pa naj nekdo drug [ime] recimo no peha aspirin sedaj vodna raztopina aspirina še poglejmo eee peha je sedem eee preskok barve je iz rdeče v rdečo in iz modre v modro ja torej ni preskoka v bistvu a ne v redo pa eee vijoličasta vijoličasta pa oranžna oranžna eem prav imamo še kakšno raztopino zaj ? ali smo že vse zapisali ? kaj nam je še ostalo ? šampon šampon vodovodna kako ? vodovodna voda aha kaj bi pa zdaj eee kakšna bi pa bi pa bila peha vrednost vodovodne vode kaj vi pravite ? ja sedem napište sedem in preskoke sami napišite pa recimo daj tam [ime] narekuj kako bi ti zej te te preskoke zapisala za eee peha za vrednost peha sedem ? eee moder moder ali rdeč rdeč vijolična vijolična oranžna oranžna moder moder ali rdeč rdeč tako je potem pa imamo še kaj ? kaj nam je še ostalo ? šampon šampon šampon kaj ste zdej rekli kakšen je primeren šampon kakšna je primerna peha vrednost šampona za našo kožo ? šest kakšen je peha naše kože ? šest šest pa pol torej kisle vrednosti pa napišmo recimo šest šest eee ne dajmo napisat sedem šest in preskoke dopišite zdaj sedaj pa imamo še za napisat sklepno ugotovitev na splošno bomo zapisali in kaj bomo zej tukaj rekli ? kaj ste zdej ugotovili ? kako je z preskokom barve indikatorja metiloranža ? kako se obarva v kislinah ozirom kako se obarva v bazah ? kaj ste ugotovili ? [ime] eee da se v kislinah obarva iz oranžnega v rdeče torej preskok je iz oranžnega v rdeče v bazah pa iz oranžnega v rumeno to sedaj napišimo torej indikator metiloranž se v kislih raztopinah obarva rdeče vemo fsi da je oranžen a ne se v kislih raztopinah obarva rdeče v bazičnih pa rumeno kaj ste ugote ugotovili za naravni indikator vodno raztopina rdečega zelja ? kako se obarva v kislih raztopinah kako v bazičnih ? kaj ste ugotovili ? še kdo ? roke gor prosim samo dva zdaj [ime] da se v kislinah se iz vijolične obarva v rdečo eee pri bazah pa v zeleno pa napisi napišimo vodna raztopina rdečega zelja vodna ra z to pi na ra z to pina rdečega zelja se v kislinah obarva rdeče v bazah pa zeleno kaj se pa je z tema dvema indikatorjema zgodilo v nevtralnih raztopinah ? iste barve iste barve kok bomo rekli to prav slovensko ? napišimo v nevtralnih raztopinah se barva indikatorjev ne spremeni v nevtralnih raztopinah se barva indikatorjev ne spremeni ta list boste prilepili potem v zvezek za domačo nalogo sedaj odprite delovne zvezke še na strani devet