Osnovnošolska učna ura naravoslovja (o podnebju) v petem razredu. [Gos] snemanje Pija Kapitanovič transkripcija Tomaz 1.1 CLARIN.SI http://hdl.handle.net/11356/1438 www.clarin.si www.korpus-gos.net/

Avtorske pravice za to izdajo ureja licenca Priznanje avtorstva-Nekomercialno-Deljenje pod enakimi pogoji 4.0.

Dovoljeno vam je: reproduciranje, distribuiranje, dajanje v najem in priobčevanje dela javnosti predelati delo Pod naslednjimi pogoji: Priznanje avtorstva — Pri uporabi dela morate navesti izvirnega avtorja na način, ki ga določi izvirni avtor oziroma dajalec licence. V znanstvenih publikacijah to pomeni citiranje ustreznega dela ali del, dostopnih na domači strani projekta, http://www.slovenscina.eu/. Nekomercialno. Tega dela ne smete uporabiti v komercialne namene. Deljenje pod enakimi pogoji — Če spremenite, preoblikujete ali uporabite to delo v svojem delu, lahko distribuirate predelavo dela le pod licenco, ki je enaka tej.

This work is licenced under the Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0.

You are free: to Share — to copy, distribute and transmit the work to Remix — to adapt the work Under the following conditions: Attribution — You must attribute the work in the manner specified by the author or licensor. In scientific publications this means citing the relevant publication or publications, referred to on the home page of the project: http://www.slovenscina.eu/. Noncommercial. You may not use this work for commercial purposes. Share Alike. If you alter, transform, or build upon this work, you may distribute the resulting work only under the same or similar license to this one.

2021-09-23
Osnovnošolska učna ura naravoslovja (o podnebju) v petem razredu. 2010-05-18 terenski posnetek 2010-05-18
2. triletje, naravoslovje KP Koper 2010-04-22
no učenci za začetek bomo najprej ponovili nekaj kar že dobro poznamo in to je kroženje vode v naravi na tabli ja na beli tabli hvala boste poiskali besede in jih boste na pravo mesto pritrdili kjer je skica a ne ko boš pritrdil pravo besedo na pravo mesto boš tudi povedal kaj to pri kroženju pomeni smo se razumeli ja kdo bi že želel prvo prvi del kroženja predstaviti [ime] izvoli izberi si besedico tako ti boš začela pri izhlapevanju izhlapevanju kaj boš povedala eee da iz jezer in morij in rek eee voda izhlapeva eee in eee pač s pomočjo eee so sonca ki segreva Zemljo zdaj eee izhlapeva in zakaj si si pa izbrala mesto ravno nad morjem ? eem zarad tega ker je največ eee eee eee največja površina eee vode največja kakšna površina ? vodna površina dobro [ime] drugi del kroženja se dogovorimo da boš po vrsti a ne ja kar naslednji bo segrevanje v redu aha kaj boš povedala ? eee da segrevanje eem da voda izhlapeva hitreje s segrevanjem Sonca zelo dobro naprej [ime] eem potem bo kondenzacija v redu kam jo boš namestil ? na oblake v redu povej kaj boš o kondenzaciji povedal eee vodni hlapi se v obla eem ko voda izhlapeva se vodni hlapi v oblakih eem pretvorijo eem eem v kapljice neke in potem to eem to te to imenujemo kondenzacija ja ampak kaj pomaga h kondenzaciji ? eee segrevanje a res ? Sonce Sonce oziroma segrevanje pomaga pri izhlapevanju kaj pa za kondenzacijo ? izhlapevanju eee eee temperatura zraka kakšna višja ali nižja ? eee nižja torej ne bo segrevanje temveč se združujejo za k v katerem primeru se združujejo po s pomočjo segrevanja ali česa drugega ? eee s pomočjo ohl eee ohlanjeva ohlajevanja ohlajanja ja naslednja stopnja kroženja [ime] eee padavine no namesti jih na pravo mesto kaj boš pa o padavinah povedal ? eee ko je oblak pret ko je oblak pretežek eee kapljice a oblak je pretežak ? ne vodne kapljice v njem eee ko so pre eee pretežke padejo na Zemljo s in vleče jih sila težnosti v redu katere vrste padavin pa so lahko samo dež ? dež toča sneg eee ja dobro naslednji naslednja stopnja [ime] eem eee naslednja stopnja je pronicanje pronicanje pridi sem kam boš namestil besedo pronicanje ? eem bom nam namestil eee pronicanje bom namestil tukaj da eem voda pron eee pronica čez prepustno plast zemlje in se zaustavi tam ker ne more več pronicati in išče izhod kako bi prišla eem na še bolj eem kako bi se vpila še bolj v zemljo no in kaj to pomeni povej nekaj o pronican skozi propustno plast a ne ali ali pa eem eee kako bi eee koko bi šla eem kako bi na površje ? ja kako bi prišla na površje na površje ja dobro in še zadnji del kdo bi zadnji [ime] pridi kaj je ostalo ? mmm [ime] kaj je osta katera beseda je ostala podtalnica namesti jo podtalnica tako kaj pa j kaj boš pa od podtalnici povedala ? een da eem mmm p eee podtalnica eem kaj je voda eee ja in je voda v zemlji ki eem eem se se nabere eem eee ko je začne deževat eee s se voda in zakaj se samo takrat ko dežuje ? mmm mmm ne tudi zakaj se pa tam nabere zakaj pa ne teče dalje ? eee eee ker je eem eee ker je prišla do nepropustne plasti tako kdo pa izkorišča podtalnico ? eee za kaj jo lahko izkoriščamo ? eee za pitno vodo tako je dobro zdaj pa pridi namestit puščice [ime] in povej zakaj jih tako namestiš no katera puščica bo ustrezna tukaj ? izhlapevanje v eee navpično navzgor ja zakaj ? ja zato ker izhlapeva eee voda izhlapeva v zrak bravo tako je dobro naprej [ime] aja poševna puščica kjer iz izhlapevanja gre v oblak ki tvorijo konz kondenzacijo mhm kjer se tvori kondenzacija v redu naprej [ime] eem no eee eee p poševno puščico proti eem eee kaj bi še dala ? prosim eem pazi pazi no kam proti proti eee padavinam ker eee padajo na površje dobro ker se iz kondenzacije eee gre eee se eee združijo v oblake in eee in eee iz eee hlapov nastanejo kapljice k nastanejo kapljice in ko so kapljice dovolj velike jih sila težnosti povleče eee navzdol in takrat nastanejo padavine kaj se zdej z dobro naprej [ime] pridi to bi jz namestil na pronicanje ker pronica v podtalnico ja v smeri na navzdol ja in potem še ena kdo bo to ? [ime] še tam je puščica v katero smer gre ? v v desno ja kaj to pomeni kaj se pa tam kaj pa ta puščica nakazuje ? da da iz podtalnce eee gre voda v v j eee v jezero oziroma vse vode kaj vse vsa voda vse vode grejo eee se spustijo v vodo tako se iztekajo v morje kej ne vse tekoče ? tekoče ja vse tekoče vide se iztekajo v morje in kaj smo zdej sestavili ? eem kroženje vode sestavili smo kroženje vod kroženje vode ja prikaz česa ? kroženja vode kroženja vode kje ? na Zemlji na Zemlji v naravi ja v naravi v okolju dobro eee mi smo o vodi že govorili in smo povedali da je potrebna v vsem bitjem je tako zakaj je pa potrebna vsem bitjem ? [ime] eee za pit dobro na splošno povedano je zakaj je potrebna ? za življenje za življenje in sicer kako vodo dobijo bitja v svoje telo v svoj organizem eee skozi usta ko pijejo ko pijejo š čim še ? eee s koreninami rastline s koreninami tako je in s hrano s hrano tako je ja in s hrano eee kje vse je voda ? mi smo se do zdej do zdej smo govorili o vodi na Zemeljskem površju je tako in pod površjem a je voda še kje drugje razen sam v naravi na splošno ko jo vidimo ? a je še kje ? v ja to smo že v pri kroženju omenili v lahko je v vodnem stolpu ko ja to tudi kje še to je pri vodovodnem sistemu kje še ? v plastenki dobro to je za življenje kje še v telesu v telesu čigavem telesu ? eem našem našem v človeškem telesu in v zraku tole sem čakaj samo v človeškem telesu je voda ? živalskem aja ? in je še k je tudi v rastlinah voda ? v živalskem v živalskem eee eee v rastlinah ja je voda v rastlinah ? ja ker rabijo eee no in danes bi se malo več pogovarjali ravno o tej vodi ki je v rastlinah smo prepričani da je voda v rastlinah ? imate eno dokazilo da veste da je res voda v rastlinah ? ja kako ? kako boš pa ti meni dokazal da res ima rastlina vodo v svojem v svoji eee zgradbi ? vodo potrebuje ne ker rastlina potrebuje vodo z minerali da lahko eee eem pridela sladkor ker ima korenine kako boš ti rekel meni ker ima korenine jz bi potrebovala dokazilo kako boš ti meni dokazal da ma res rastlina vodo v v sebi na primer eem li eee če če ji utrgaš list je moker ko ga stisneš mmm je moker ko se een če ga stisneš pri nekaterih rastlinah se izcedi voda voda voda kaj katere dele rastlin pa poznamo ki imajo največ vode shranjene [ime] eee steblo stebla dobro pri nekaterih rastlinah stebla pri nekaterih listi in in listi v koreninah korenine pri nekaterih in kaj nam še ostane ? cvetovi plodov plodovi tako je na primer pri sadnih drevesih ima največ vode ravno v v plodu ne jablana na primer a ima največ vode jabolko ? ja ja ima jabolko kakšni so pa veje in deblo ? suhi in malce bolj suhi kot jabolko samo ne dobro ali poznate vrste rastlin ki vsebujejo veliko več vode kot druge rastline [ime] drevesa vsebujejo veliko več vode kot ? eee na primer eee bilke od trav dobro ker so ? večja dobro ali poznate kakšen plod rastline ki je veli ki vsebuje veliko več vode kot nek drugi plod ? ananas v primerjavi s hruško s hruško tko si prepričana ti ja in zakaj si tako zamišljaš zakaj tako zato ki je ananas večji od hruške zaradi velikosti predvidevaš kaj pa če bi vzeli in bi stehtali sto gramov ananasa pa sto gramov hruške bi še vedno enako mislila ? mmm eee ne potem ne bi mislila tako katera dva ploda bi pa ti vzela za to da bi primerjala sto gramov in sto gramov in bi rekla to zagotovo predvidevam da ima več vode eee lubenica in lešnik aha ti si si pa izbrala dve zelo nasprotujoči si dva nasprotujoča si eee ploda glede vsebine vode je tako ? ja to pa po izkušnjah veš a ne mhm ko ješ lubenico in ko ješ lešnike ja in kaj ugotavljaš ? da eee lub eee če ješ lubenico eee je zelo veliko vode in se ti vse cedi eee lešnik pa je bolj suh eee in mhm bi se to dalo tudi s preizkusom izvesti je res ? mhm in bi primerjali koliko če ima [ime] prav a se vam zdi da je dobro primerjavo dobila [ime] ? ja ji verjamemo ? ja ja ja a je lažje verjeti njeni primerjavi kot eee primerjavi med hruško in ananasom ? ja ne bolj nas prepriča dobro pa poglejmo če poznate katero žival ki vsebuje veliko več vode kot neka druga primerjalna žival [ime] kamela in eee mravljica eee zaradi ? kamela je večja in ona lahko shranjuje vodo mhm čeprav je tam gre za neko drugo nek drugi pojav shranjuje maščobo tko kot smo prebrali v enciklopedijah a ne eee vi pa poznate katero žival ki je večji del sestavljena iz vode kit [ime] kit misliš da je iz vode sestavljen večji del iz vode jz poznam še eno drobno žival ki je jst plankton aha ampak plankton je rastlina sodi v rastlinski svet govorimo o živalih a bomo ostali v morju ? ja bomo ostali kr v morju ko bomo zdaj izbirali to žival katera bi to bila ? ja [ime] eem deževnik ker ima zelo veliko vode poznam žival morsko žival ki je skoraj ma človek bi mislil da je cela iz vode pa ni ne ker ne more bit cela iz vode jz katera ? meduza vsi jo poznate ? ja a ste že kdaj videli ko je morje naneslo meduzo na kopno ? ja kaj je ostalo od nje na koncu dneva ? voda samo sluz sam voda na koncu dne luža luža in kaj pa od njeneg suhe snovi ? uni klobuček ja veliko ne a bi vi verjeli da je tisto plavalo in da je bilo videti večje ? ne je bilo videti večje ko je bilo v vodi ? ja torej se strinjate ? ja ja je to res žival ki vsebuje veliko veliko vode ? je ja ja pa pogledajmo še v učbenik da vidimo koliko koliki delež vode zelo veliko je v telesu meduze imamo v učbeniku na strani dvainšestdeset prikazan eee tortni prikaz in sicer primerja s eee delež vode v človeku in delež vode v meduzi vi ste se že lansko leto učili da delež vode v človeku je kolikšen približno ? koliko ste rekli lansko leto ? ena tretjina ma ne eee d dve tretjini tri dve tretjini približno tako je ja dve tretjini vode približno je v človeškem telesu pa vemo da to ni samo od prstov na nogi do pasu a ne temveč je to kje od glave do pet v vsaki celici tako je kaj pa meduza poglejte kdo bi znal razbrati ta prikaz ? kolikšen delež vode pa ima meduza v telesu eee veliko več koliko ? veliko več veliko več kako bi lahko rekli ? eem ima devetdeset devet desetin vode ja tako bi lahko rekli več kot devet desetin je res ja je več ? ja glejte kako majhen delež suhe snovi je prikazan ja mhm tu na desni strani pa imate stolpični prikaz koliko kolikšen je delež vode v posameznih rastlinskih delih poglejte paradižnik je kaj še lubenica [ime] preberi eee paradižnik paradižnik lubenica krompir koruza in grah ja a vas kej preseneča predstavitev tega deleža vode kaj ste vi pričakovali ? ja da je lubeni da lubenica ma največ vode da ima ja pa veste zakaj je tako ? lubenica največ vode ker je ker so vzeli lubenico plod lubenice skupaj s čim ? s skorjo z lupino z lupino kakšna je lupina pri s mmm paradižniku in kakšna je pri lubenici ? pri katera ima vendarle potem več suhe snovi če bi primerjali paradižnik in lubenico ? eee ja parad eee lubenica lubenica če vzamemo enako maso torej bi vzeli pol kilograma lubenice jo moramo vzeti tudi z njeno lupino v redu ? paradižnikova lupina je pa tu je pa tanka zelo tanka ne zato je potem delež vode v pol kilograma paradižnika zagotovo večji kot lubenica tako kateri od eem tukaj prikazanih delov rastlin ima najmanjši delež vode ? grah grah koliko odstotkov se da razbrati ? eee deset eee približno bomo rekli ker ni natančnega podatka približno deset deset kaj ? eem odstotkov vode deset odsto odstotkov vode približno deset odstotkov vode koliko pa ima paradižnik ? ja približno deveeset petindeveedeset petndevetdeset približno devetdeset celo ja nekje med devetdeset in petindevetdeset dobro pa na eee mi povejte ali voda ki jo rastlina vsrka kako jo pa že vsrka rastlina ? skozi korenino kako vsrka [ime] vo kako rastlina vsrka vodo ? eem iz tal že točno kako pa ? tako s koreninami posrka vodo iz tal eem da s eee eee s koreninami jo vsrka pač ali voda ki jo rastlina vsrka v celoti ostane v rastlini ? vsa voda ki jo rastlina vsrka v celoti ostane v rastlini ja ja ? ne ne ne kaj se zgodi ? jo eem odda ven v zrak jo odda kam ? v zrak aha a bi lahko rekli da voda kaj naredi skozi rastlino ? okroži lahko bi rekli da kroži bravo lahko bi rekli da kroži skozi rastlino in še skozi korenine zrak zrak okolje v katerem je rastlina zrak ja ja a se vrne spet potem eee eee voda ? ja ja ja kam ? ko eee v zemljo in potem rastlinah pronica tako je tako torej voda ne kroži samo v naravi vendar kroži tudi skozi rastline zrak in rastline koga še ? zrak skozi skozi človeka telo človeka skozi eem žival žival lansko leto ste se učili tudi o ledvicah in mehurju in veste da tudi voda skozi človeka kroži kroži kroži je tako ja dihamo takrat gre tudi voda ve ven iz iz našega organizma pri ko gremo na stranišče gre voda iz našega organizma vemo pa tudi kako prihaja torej kaj bi lahko rekli ne kroži voda samo v naravi temveč kako boš rekla [ime] ? eee torej nnn drugod kje ? v ž eee v živih bitjih v živih bitjih vendar če ne bi ušla iz ži če ne bi tudi uhajala iz organizmov kaj bi se zgodevalo pol bi se loh a bi preživela ta bitja ? ne bi počla tako je in ko bi se preveč napihnila napihnila bi pa počila a ne v redu no tako poskrbljeno da s kroženjem kakšna voda pa nenehno prihaja v organizem ? čista čista z minerali bravo to z minerali tako je tako vodo potrebuje organizem je res ? mhm torej voda z minerali prihaja kakšna pa odhaja oziroma zapušča organizem ? eee kako bi rekla tako kot eee ja a tudi kaj odnaša s seboj rekli smo prinaša minerale kaj pa kaj tudi odnaša voda s seboj ? ja ja kaj pa ? strupe strupe lahko rečemo tudi ja take neuporabne snovi snovi dobro dobro eee no malo si bomo pogledali eee prikaz kroženja vode na eee v rastlini in sicer na strani triinšestdeset vidimo rastlino narisano je res ? ja ja torej povedali ste da skozi korenine rastlina posrka vodo prihaja voda z minera ja skupaj z minerali kakšno vlogo imajo minerali ? preberite na strani dvainšestdeset imajo pomembno vlogo pri prehranjevanju rastline na strani dvainšestdeset ste ugotovili ? m m eee j ja [ime] omogoča da se eee da se sladkor spremeni v druge snovi tako je tako je in eee rastlina potrebuje ker rastlina potrebuje drugačne snovi kot je sladkor zato jih minerali minerali pomagajo kaj ? voda raztopi ta sladkor eee eee spremenit spremeniti v druge snovi dobro eee vendar ta voda modre puščice prikazujejo potovanje vode v iz korenin kam ? v eee druge dele rastlin druge dele rastlin na kam gre najprej poglejte kam gre v liste zakaj v liste ? zd tega ker tam se odvija fotosinteza se odvija fotosinteza tam se odvija fotosinteza in je za a je kaj povezana voda s fotosintezo ? mhm ja ja kako ? voda rab eee voda rabi za eee rastlina rabi za fotosintezo vodo zato ker tako je in minerale v vodi je tako ? aha kaj se pa potem v rastlini zgodi kaj rdeče puščice pomenijo ? eee sladkor ki potuje po drugih delih rastline sladkor z vodo ampak kako potuje sladkor po drugih delih z vodo z vodo kakšno vlogo ima torej voda ko potuje po telesu ? da prenaša snovi da prenaša snovi in s tem tudi kroži bravo prenaša snovi enkrat prinese ene potem pa druge snovi prenaša kod pa teče voda ki prenaša snovi po rastlini ? po eee žilah rastlin se tako je a vas te žile na kaj spominjajo že poznate kje drugje žile ? ja kje ? hm v ži v eee človeškem telesu in v živalskem telesu tako je lansko leto ste govorili o žilah v človeškem telesu je tako ? ja kaj pa tam preta kaj se pa tam pretaka ? kri in kaj kri prenaša ? minera eee mmm pomembne snovi kisik točno kaj še ? ogljikov dioksid aha in ogljikov dioksid kaj še ? pomembne snovi vse pomembne snovi tako je ne bomo zdej vse naštevali ampak je tako res ja vidite kako je tekočina ki potuje po telesu prenaša vodo vodo tekočina ki potuje po telesu prenaša snovi snovi v redu ja kdo bi razložil samostojno ob skici potek kroženja vode v rastlini ker zdej smo v bistvu povedali že precej aha še nekej smo pozabili modre puščice na listu moramo še razložiti eee modre puščice iz lista pravzaprav kisik eee to je eem eee rastlina oddaja kisik ki ga j eee ogljikov dioksid ki ga ne potrebuje to pa ne bo šlo mi zdej govorimo o kroženju česa ? vode eee vode kaj torej tiste puščice pomenijo ? eee da v eee rastlina odvrže vodo ma ne omo rekli odvrže kako bomo rekli ? eem izloči vodo skozi kaj ? eee sko liste skozi liste izloči vodo ja v redu kam pa ? v zrak [ime] v zrak v zrak a je zdej zaključeno kroženje ? m m ja to se še ponovi tako je to se ves čas ponavlja zdej bo pa nekdo povedal to kroženje vod srkanje te kolo vode minerali pa do konca mhm no [ime] eem korenine posrkajo vodo iz zemlje eem potem ta voda gre v druge dele rastline pa se p tudi predela v sladkor s fotosintezo ja kje ? eee v listih in potem eee ta voda ki je eee odveč pa gre eee ven iz rastline v zrak ja ampak zdej pa morš še ta rdeče puščice razložit eee ja in ta sladkor ki se eee ki eee ki eee se predela v listih eem ga potem rastlina še pošlje v druge dele eee da se potem lahko eee rastlina eee širi tako še to mi povej ker smo lepo povedali eem tak eee eee tako da prenaša snovi že ampak kako potuje ta sladkor po žilah kroži smo povedali prej kaj ga prinaša z vodo z voda z vodo tako je z vodo eee v katere dele pa se vgrajuje zdej pripravljena hrana iz foto eee ki se ki je nastala pri fotosintezi [ime] v katere dele rastline se vgrajuje ? v vse dele rastline v vse dele rastline tako je pravilno zdej mi po zdej pa poskusite razmisliti še tole ali na v popolnoma vseh okoljih na Zemlji rastejo enake rastline ali so si v čem različne ? če pomislite prov na kake zelo različne konce sveta eee recimo eee tam kjer raste kaktus eee kje bi to bilo ? v kašnem ta eem v kakšnem okolju raste kaktus ? na sončnem in kaj pa v katerem predelu Zemlje bi to bilo ? v puščavi ja kaj je polž povedal o njih ? da ka eee kak kaktus eee potrebuje ful malo vode o kaktusih zelo malo vode ne ful malo pa ne zelo malo ja in eee recimo kakšna druga rastlina pa potrebuje več vode aha a misliš da je zelo mal zelo malo jo potrebuje aha kaj pa ima v zgradbi kaktus drugačnega od tistih eee rastlin ki se ti zdi da potrebujejo več vode ? eee kisik ne v zgradbi kaj ima drugačnega v čem se kaktusi zelo razlikujejo od drugih rastlin ? da so debeli jaz eee večji debelo t steblo imajo ne je tako ? ja no sej se bomo zdej pogovorili ob slikah katere rastline prikazuje slika ? kaj so to ? morske rastline to so alge alge morske alge kako so pritrjene na dno ? rahlo zto ker eee majo že vodo okoli na rahlo zakaj pa na rahlo ? bravo torej korenine imajo tu vlogo samo kaj da je ne da držijo da jih držijo samo tko da ne uidejo a ne ja ampak kaj pa tale vodna rastlina a ima sploh korenino ? ne zakaj pa je ne potrebuje ? ker je v vodi ker je v vodi ker smo prej ravnokar prej povedali da rastline potrebujejo korenine za da z njimi kaj počnejo ? posrkajo vodo z minerali kako pa dobi ta rastlina vodo je že v vodi ampak kako dobi vodo ja ker je že v vodi v t v s v t v organizem ker mora vanjo prit voda a ne [ime] eee eee recimo z listi al pa s steblo skozi eee druge dele rastlin tako je liste s in stebla kot si rekla ja a se močno razlikuje od te rastline ja kaj pa je to ? kaktus aha kateri del rastline je ta del zaokrožen debel steblo steblo kaj so pa to ? trni bodice iglice katero vlogo kateri del rastline so iglice če je to steblo ? kot listi tako je in zakaj so igličasti zakaj so tako tanki zakaj niso široki lepi tkole taki ploščati veliki pahljačasti listi zakaj niso taki ? zato da ne rabi toliko vode kej misliš da kaktus ne rabi vode poglej k kakšen debel je ja am ne tolko dosti v tej notranjosti stebla jst jst kaj je v notranjosti stebla ? eee voda voda je ki jo rastlina potrebuje ki jo potrebuje kaj pa ji pomaga pri čem ji pa pomagajo te igličasti listi ? de ena obramba je to in sicer [ime] pred čim ? pred napadalci na eee na primer pred kakimi živimi bitji tudi tudi da ne da ne izhlapi voda dobro da ne izhlapi preveč vode vode skozi katere površine pa več vode izhlapi pri rastlinah ? eee več večje skozi večje površine ja zato so pa tako majhne površine da voda in če se jih dotaknemo sploh niso mehki temveč zelo ne izhlapeva trdi in n torej tu vodo potrebuje kaktus vendar jo ima shranjeno ne trdi mhm ima ? tudi to je kaktus kaktus in ima tako mesnato steblo zakaj pa v kakšnem okolju pa rastejo kaktusi da morejo imet zmajnšano količino izločanja izločanja vode v suhem v kakšnem okolju ? v suhem in ? eee in tam pade pade malo d eee dežja m m in kaj pa temperatura ? kaj smo pa prej pri kroženju vode rekli če je višja temperatura zraka ? da pre hitrej izhlapev izhlapeva voda no zdaj vemo zakaj imajo rastline tako obrambo pred izhlapevanjem ? ja ker je kakšno okolje ? ker je suho in eem ve eem bolj vroče dobro zdej smo pa kje ? v džungli v džungli ja v pragozdu lahko rečemo kakšni so pa ti listi poglejte to velikanski velnici veliki velikanski si reku ti je res da so večji od človeka so veliki ja ja ja kaj pa bi kdo bi pa znal to razložiti zakaj pa te rastline majo tako velike liste ? [ime] een zato ker tle pade veliko dežja ja in pač zrastejo rastline visoke ja in zakaj so listi tako veliki spet govorimo o kroženju vode skozi rastlino eee zato ker eee dobi več vode z minerali ja ampak zdej govor no nisi končal dobi več vode z minerali in eee kroži hitreje in ? in potem je še raste hitreje in ja pa še vedno majnka en delež tvojega odgovora eee da eee je eee eee porabi več vode za fotosintezo to je tudi res to je tudi res in eee hitrej in več izhlapeva večja količina vode izhlapi ka eee zakaj pa mora izhlapeti večja količina vode ? ja zato ker hitrej pride voda v rastlino in ve eee več in eee zato mora tudi izhlapet voda če ne bi zagnila rastlina točno tako je tako pravilno ja torej ta voda ki če velika količina vode pride v rastlino potem tudi velika količina iz nje izhlapi če že če je rastlina v kakšnem okolju ? v kakšnem okolju je ta rastlina ? eee vlažnem tako je vlažnem vlažnem če bi pa jo prenesli v puščavsko okolje zakaj bi ovenela ? bi takoj ovenela [ime] kaj bi se kateri proces bi se prehitro in za zato ker ker je presuho in pre pre pre eee padavin eee p eee pre eee prehitro bi bla previsoka temperatura kaj bi prehitro izhlapelo ? in potem eee bi eee prehitro izhlapevalo in potem voda iz rastlin in potem ne bi eee hitro deževalo in potem ne bi dobile več vode in bi voda ja in potem in potem več deževalo eee točno tako ja torej velika površina eee listov pomeni da bi se v puščavi prehitro tudi voda bi v hitro pretekla skozi celo rastlino bi zakrožila bi izhlapela in ker ne bi pe bilo padavin ne bi mogle rast in ker rastlina ni tako grajena kot kaktus bi ovenela tako je nima nobene zaloge je tako ? tudi če bi kaktus eem dali v ta gozd bi ovenel kaj bi lahko povedal ti eee [ime] da si se danes naučil ? da eem vo eee da r eee voda eem tudi eee da je voda tudi v rastlinah in eee voda kroži kje ? eem v v v naravi in tudi v rastlinah tako je še kdo kaj eee takega izvedel da bi poudaril ker je dovolj da si si zapomnil te stvari ja da kaktus eee ma da ma kaktus bodice zato da ne izhlapi tolko vode mhm poznaš še katero rastlino ki je tako zaščitena pred izhlap izhlapevanjem eee vode ? mmm res si ne predstavlam ima pa nekaj drugega namesto bodic ma pa dlačice jst aloe vera do nnn nima ona tud ni slaba ja ampak katero rastlino poznate da ima dlačice na eni st mak mak mak kako ? mak lansko leto ste se učili o enem drevesu ki ima na spodnji strani dlačice in take usnjate listki so in je sredozemsko drevo oljka oljka ja torej to je v takem okolju toplem a ne da ne bi preveč vode v poletnem času izhlapelo izhlap dlačice so lahko zaščita trni a ne eee od bodice ja je trn se to je to jz bi stran petinštirideset delovni zvezek poglejte ker bomo zdej z enim preizkusom naravoslovnim preizkusom bomo dokazali oziroma bomo opazovali potovanje vode skozi rastlino vaja tri preberi na glas eee navodilo [ime] voda ki poje tvojo rastlino ne ne ja ja v redu vzemi dve enako veliki vejici z enakim številom listov eni vejici odstrani liste v posodih v posodi nalij enako količino vode in označi njeno višino v posodi daj vejici in ko posodi dobro zat zatisni zatesni s plasteli zatesni s plastelinom plastelinom ter eee opazuj višino vode v obeh posodah in izpolni tabelo poglej si tabelo ja kaj kaže tabela ? višino vode in posodi v posodi in čas po kolikem času bomo to merili merili aha merili zdej pa takole mi smo navajeni da pri naravoslovnem raziskovanju najprej vemo kaj bomo raziskovali kaj a nam je že jasno kaj bomo raziskovali kaj bomo raziskovali ? ja katera eee katera rastlina potrebuje več vode ne katera ker gre za isto rastlino vendar ena bo z listi ena pa brez listov aha torej kaj bomo opazovali ? kaj bomo želeli raziskovati ? eee katera voda porabi eee katera rastlina porabi več vode katera veja porabi več vode eee ena je z listi in ena brez katera veja ne katera tako torej to želimo izvedeti kaj za to potrebujemo [ime] eee za to potrebujemo dve eee dve veji kaj mora biti zdej pa iščemo kaj mora biti enako dve veji česa ? eem enake rastline tako je potem ena more meti liste druga pa eee more biti brez listov tako kaj še potrebujemo ? eee potrebujemo plastelin dve posodi in epruveti pr v kateri posodi bomo epruvete epruveti mmm in še kaj potrebujemo ? voda vodo flomaster zakaj ? da bomo da bomo označli v eem višino vode aha kaj bomo merili ? eee merili bomo kolik eee ktera rastlina porabi več vode ne kaj bomo merili ? količino eee eem višino vode višino vode v v epruveti tako je to bomo merili kaj s kat koliko stvari smemo spremeniti na začetku raziskovanja ? koliko [ime] eem eno eno katero bomo tu spremenili [ime] eem kaj bmo spre kaj kaj smo spremenili ? da je ena eee brez listov in ena eee z ena vejica brez listov ena z listi kaj mora ostati še enako ? eem višina stebla višina stebla oziroma vejice kaj mora biti v epruveti enako ? količina vode aha ko bomo napolnili z vodo bomo morali kaj primerjat ? ko jih merimo da sta obe do enaki iste višine eee enako visoki obe bosta morali biti pokriti s eee s plastelinom ve kdo zakaj moramo pokriti s plastelinom to ? ja eee če ne bi blo pokrito eee s plastelinom bi voda izhlapevala aha dobro kaj pa koliko časa bo trajala raziskava ? j eee [ime] koliko časa bo trajala ? eee en dan en dan lahko celo podaljšamo a lahko ? ja tu spodej imam v tabeli prostor da lahko napišemo tudi ne vem tretje četrto peto jutro a ne dobro eee pa poglejmo ali lahko predvidevamo izid raziskave kaj predvidevamo glede na znanje ki ga že imamo kako se bo izšla raziskava [ime] po tvoje aha zakaj tako misliš ? eee da bo vejica z listi porabila več vode kot vejica brez listov bravo še kdo kaj drugega misli še kako drugače [ime] zato ker eee listi potrebujejo vodo da m eee pač da naredijo hrano in iz listov izhlapi vo eem eem več vode kot iz samega stebla aha to pomeni da jo bo in posrkala in tudi oddajala oddajala vsaka skupina bo dobila dve epruveti s eem s tem no plastelinom dve vejici plastelinom po ko boste potopili v epruveto vejico glejte da bodo listi izven vode a v redu ? ja in eee začnete z nastavitvijo raziskovalnega dela prva skupina imate tukaj vodo flomaster boste dobili pri meni da si narišete črtico no potem je druga skupina to je druga skupina to ste ve vidva glej to da boš eee takole ne trije listi so dovolj ja in ja boste skupaj trije smo še [ime] in še vi more bit voda odstranite tudi tiste brstičke učenci prav samo golo steblo naj bo kaj eee dam plastelin na o odstranite plastelin natočite vodo označite in spet zamašite z plastelinom luknjico za steblo pa kar s b eee steblom prebodite v redu ? eee v tabelo pa boste napisali kdaj smo začeli eee ravnilo še potrebujete da odmerite višino vode v epruveti ravnilo ker to je nastav nastavek raziskovanja kdaj bomo pogledali eee na koncu pouka bomo prvič preverili jutri zjutraj pa drugič in tako dalje v redu no tako zdej mora met tudi tista druga epruveta eee enako višino ima enako ? ja in zdej pa tu zgoraj kr prebodi čez z lahko s škarjami nardite luknjo če ne pa kar direktno z vejico eee s flomastrom sem vam dala flomaster ? ste prišli po flomaster al ga maš že v roki ? ja jz ja ja kr s flomastrom pazi s prstom da ne zabrišeš črtice ker je še flomaster svež ja ja eee glejte da potopite a je pomembno če potopite eee dolžino stebla enako dolžino stebla v vodo ? ja to lahko popraviš [ime] to se da popravit ja in bomo odstranili ne zdej poglejte da ne bo eno stebelce imelo samo dva centimetra eee pod da bo potopljeno v vodo drugo pa pet recimo primerjajte če je enaka dolžina stebelca je ne ja ja vam je kr v redu nastavite postavite epruveto na stojalce zapomnite si katero je vaše in postavite na poličko da boste opazovali in merili v naslednjih dneh a vam dam to oznako takole ? a vam dam to oznako ? lahko napišite mero višino a ne višino vode morate ja ampak ne zdej to spodnjo ko ste pod ne ne morte to zbrisat zdej ta velja ker je nekaj prostora zavzela tudi rastlina rastlina ja vidiš ? to ste že pozabli a ne da ko potopimo predmet v vodo se dvigne ne aha ne k smo misli da prej eee označi to mormo označit označite šele potem ko vtaknete eee stebelce v vodo ker se dvigne vidite malo bo treba od odtočit al je čisto do vrha ? čisto do vrha je čisto do vrha si lepo zapri aha potem pa imate čisto do vrha ni p jo zmerite z ravnilom koliko je visoka epruveta ja kako ? eee se zbriše zato ker z roko greš na vrh morš počakat veš eee preverite če imate dolžino stebla v obeh enako lej v več vode dolijte do tu če ne bo zelo hitro bo težko izmerit veš ja trinajst je lej eee približno na isti višini morate imet eee plastelin a vidite glej če je to to in to takole približno vidiš ? to pa očisti da ne bo nnn zamašeno odspodej tako eee ena skupina je že opravila ja ja vi lahko eee poslušate navodilo za domačo nalogo eee rastlino ki je narisana v učbeniku prerišite v svoj zvezek in s svojimi besedami opišite kroženje vode skozi rastlino dobro s svojimi ne s tistimi iz učbenika v redu ? ja domača naloga to je domača naloga tole prerišete naslov prepišete iz učbenika narišite risbico in s svojimi besedami opišite kroženje vode skozi rastlino bo šlo ja na poličko zapomni si katera je vaša sej imate različne barve če se ne motim vi imate modro oni imajo zeleno ja dobro ste si zmerili višino vode ? dobro nasvidenje pa ne s tem ne s tem s tem čak ta ne piše sej je vseen roke umit roke umit mate od plastelina ne morete tko višji višji